יום ראשון, 16 בנובמבר 2014

הערות שלי לקטע מתוך הערות ל"כמה אמירות יסוד על התאוריה של קוהוט" מאת עמי ברונסקי

מהותו של האדם היא בחוויה שלו. הפגיעה במהותו היא בחוויה של בידוד, ניכור, והמצוקה נחווית כחוסר משמעות. הפתולוגיה אינה מתבטאת באדם אשם, על ביטוי הדחפים שלו, אלא באדם טראגי, שחייו ריקים וחסרי משמעות. החסכים המוקדמים יוצרים תחושות של פגימות וכשלון, תחושות עצמי מציפות ולא מחוברות, מימוש עצמי לא אותנטי. הצורך האנושי הוא להרגיש בעל ערך, ובעל משמעות ולכן הבסיס אינו אשמה על יצר, אלא ריקנות על חוסר משמעות וערך.• הסביבה המגדלת את התינוק, צריכה לסייע לו לחוש בעל ערך ומשמעותי עבור אחרים. היא אינה יכולה להסתפק בלהפוך אותו ליצור המתנהג באופן אנושי ומסתגל, כפי שפרויד טוען. היא צריכה לעזור לו לחוש מחובר וקשור לבני אדם. האדם תמיד קשור בסביבה ותלוי ביחסיו עם הסביבה, ואופי יחסים אלה מגדיר את הלכידות של העצמי ואת מידת התפתחותו הרגשית. יחסי זולת עצמי בריאים מתאפיינים במכווננות של הדמות המטפלת, המסכים לצרכי זולת עצמי ארכאיים. כאשר יש כשלים אמפתיים הם אינם טראומתיים. אז יכולים להיווצר מבנים של אידאלים ושאיפות על בסיס הפנמה מתמירה, מידי זולת עצמי אמפתי. המפנה ביחסי עצמי-זולת עצמי יהיה במעבר מיחסים ארכאים ליחסים של תהודה אמפתית, וכשלים לא טראומטיים שיזכו ללקיחת אחריות על ידי הדמות המטפל.

אכן, הצורך האנושי הוא להרגיש בעל ערך, אחת הדרכים שמציע קוהוט היא לעשות זאת דרך חיבור לבני אדם, אני מסכימה עם כל מילה, יחד עם זאת בפוגשי אנשים שחוו משהו לקוי בחיבור עם הוריהם בינקותם ברור לי שלא ברור הלקות ומקורה היא העיקר. הדרך לסייע לאנשים לחוש משמעות היא ליצור עבורם חיבור בהווה.

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...