יום רביעי, 18 במרץ 2020

מומחי אגודת ניצן מציגים: רשימת שאלות ותשובות להורים בנושא הפרעות קשב וריכוז



מהי הפרעת קשב וריכוז? ומי מאבחן הפרעה זו ?
מדובר בשילוב קשיים משמעותיים בתחומים הבאים: שמירה על ריכוז, התמקדות בגירויים, תשומת לב לפרטים, מוסחות גבוהה, קושי בארגון,  שכחנות ואיבוד חפצים וכד'. חלק מהילדים הלוקים בהפרעה זו, מאופיינים גם באימפולסיביות והיפראקטיביות: חוסר מנוחה, צורך להתנועע, קושי לחכות בתור, דיבורים ללא מחשבה וכד'. הפרעות קשב וריכוז מאובחנות ע"י מומחים בתחום - רופאים נוירולוגים ופסיכיאטרים לילדים ונוער.


מהי לקות למידה?
מדובר בקושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, על רקע נוירולוגי. אין הכוונה לקשיי למידה הנובעים מפיגור שכלי, פיגור סביבתי או מבעיות רגשיות מכבידות.


האם בשנים האחרונות תופעות הפרעות הקשב והריכוז הופכות להיות שכיחות יותר וגיל הלוקים יורד? האם ייתכן שמדובר באופנה? או בעניין תרבותי  - בהקשר לכך שהחיים מהירים יותר, כחלק  מתרבות האינטרנט והצפת המידע ?
הפרעת קשב וריכוז אינה הפרעה תרבותית, אלא הפרעה בתפקוד המוח. ריבוי המקרים המאובחנים בעת האחרונה הוא תוצאה של אבחון טוב יותר, ובמקביל של ילדים רבים שנולדו כפגים במשקלים נמוכים, וכן של גורמים ביולוגיים נוספים. ההוכחה לכך היא העובדה ששכיחות התופעה במדינות שונות ובתרבויות שונות - דומה.

האם הפרעת קשב היא הפרעה מולדת, או הפרעה שמתפתחת עם השנים? האם יכולה להיות התפתחות של התופעה פתאום בגיל מבוגר כשבילדות לא היו שום סימנים של הפרעות קשב?
ברוב המקרים הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה גנטית מולדת, שמתבטאת בגיל הילדות. ע"פ ספר האבחנות הבינלאומי, ההפרעה מופיעה בדרך כלל לפני גיל שבע.


מדוע ישנם בכל זאת מקרים שבהם ההפרעה מתחילה בגיל מאוחר?
כמו גם במחלות גנטיות שונות: סכרת למשל, גיל ההתחלה משתנה. יתכן שמדובר בחדירת הגן, או הגנים האחראים לתופעה. המחקר בנושא זה מקבל תאוצה. יש לקוות כי בעתיד ימצא הפתרון לסוגיה.

האם בעיות של קשב וריכוז גורמות להתפרצויות וכעס?
הפרעות קשב וריכוז, בעיקר בגילאים צעירים, יכולות להופיע בשילוב של אימפולסיביות וקושי בויסות ועיכוב של תגובות ואלו גורמים להתפרצויות כעס. יחד עם זאת, יש לבחון את המקרה לגופו באמצעות אבחון מקיף. ניתן לערוך אבחונים משולבים שכוללים הערכת תפקודי קשב וריכוז.


מהו הטיפול התרופתי הנפוץ והיעיל להפרעת קשב וריכוז?
הטיפול היעיל ביותר להפרעות קשב גם במבוגרים הוא הריטלין, תרופה יעילה נוספת היא הסטרטרה. בנוגע לליקויי הלמידה, הטיפול היעל בדרך כלל הוא הוראה מתקנת.


האם יש טיפול חלופי לטיפול התרופתי ב- ADHD?
ראשית, טיפול תרופתי צריך להינתן תמיד בשילוב טיפול רגשי, בשל ריבוי בעיות רגשיות אצל ילדים עם ADHD שנית, קיימים סוגים שונים של טיפולים אלטרנטיביים:  הומאופטיה, ביו-פידבק ועוד, שאפשר לנסותם. בכל מקרה, במקביל לטיפול התרופתי, מומלץ לאתר לילד תחביב שיסייע לו בויסות ובשליטה עצמית, כדוגמת: אומנויות לחימה.



מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...