יום ראשון, 26 ביולי 2020

ההבדל בין אמפטיה להזדהות וההשפעה של ההורה כמתבונן במצב

הנטייה של הורים רבים כאשר ילדם מספר על קשיים שהיה מעורב בהם במיוחד כשרגשותיו סוערים נוטים רוב ההורים להזדהות עם מצבו ולפעול מתוך צורך למצוא פיתרון,
הילדים לעומת זאת זקוקים לאמפטיה, ההבדל בין שני המצבים הוא שאמפטיה כוללת השתתפות עם יוצר הסיפור, הילד במקרה זה, הזדהות ההורה היא חלק מהאמפטיה אך אינה מרכזית.

לעתים מוטב הן להורה והן לילד אם ההורה מבין שאינו יכול להשפיע על תפיסת הסיפור של הילד ושניסיון לתת לילד נקודת מבט נוספת עלול להחליש אותו.

שאיפות הורים והתאמתן לנפש ילדם



בנפשם של רוב ההורים כולל ההורים הפתוחים ביותר מסתתרת השאיפה שילדם יוכל להיות באחד הימים ב"זרם המרכזי", זאת כדי שיוכל לבחור מה ילמד ובמה יעסוק ללא כל הגבלה. ההבנה מהו הטוב ביותר לילד שדרכי הלמידה שלו מסתמנות כייחודיות יכולה להעשות בגיל שש או שבע רק למספר שנים.
הורים המאמינים בחינוך ביתי, בחינוך פתוח או דומים לו יצטרכו לפעמים לעשות החלטות והערכות מצב חדשות בגיל המעבר לחטיבת הביניים או לתיכון.

מניסיוני כאם וכמדריכת הורים אפשר להגדיר כמה קבוצות ההורים המחפשות לילדם מסגרת בית ספרית שונה מהרגילות: הורים לילד ראשון, הורים לילדים הזקוקים לתנועתיות רבה או מרגישים נוח במסגרת המאתגרת אותם לכך, הורים לילדים עם נטיות אמנותיות חזקות וקשיי ריכוז בתחומים אחרים, הורים לילדים שאינם מתעניינים כלל בתכנים המוגשים בדרך עלילתית ללא המחשות, הורים לילדים המתקשים להפנים מידע דרך הקשבה בלבד או בדרך ויזואלית בלבד, (אחת התכונות של ילדים עם קשיי קשב וריכוז).

לעתים הבחירה במסגרת כזו מחזקת את הילד אך מעוררת בעיות חברתיות לא צפויות משום שרוב בתי הספר מסוג זה הם על אזוריים, במצבים אחרים לא מותאם מבנה בית הספר להקניית קריאה וכתיבה ומוטב להורים לא לצפות לכך אלא למצוא דרך לטפל בעניין בכוחות עצמם.


מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...