יום ראשון, 14 בינואר 2018

הורים כדמויות מכוננות של חיי משפחה צעירה



אין זה חידוש לומר שרוב האנשים ממשיכים בזוגיותם את דגם היחסים שראו בין הוריהם. לעתים בוחר אחד מבני הזוג מבלי דעת לייצג את הדמות שהזדהה איתה במשפחת המוצא שלו. בעולם המודרני הבחירה הזו אינה קשורה לג'נדר.
ההשפעה של דמות מכוננת שאינה הורה מאופינת בנוכחותה מעבר לזמן המפגשים איתו/איתה. דמויות מכוננות יכולות לקבל משמעות בכל מצב בחיינו, הורים הם לרוב דמויות מכוננות  בתחום ההורות לאחר שבן/בת נעשה הורה בעצמו הוא יכול להבין את השפעת הוריו על סגנון ההורות שלו. לעתים ההבנה הזו מתרחשת רק לאחר שהקונפליקטים במשפחה נעשים קשים ונדרשת הדרכת הורים. רובנו מבינים בין השאר שבחירה זו אינה מודעת באופן מלא, לדוגמה: מצבים שבהם אם או אב בוחרים במודע לא לפעול באופן דומה למודל ההורי שחוו אך בפועל מתברר להם שחלקו הוטבע כך שלא די בהחלטה ובתשומת לב כדי לתפקד אחרת. יש זוגות שההכנות שלהם ללידם הילד הראשון כוללות שיחות על מודלים, זוג כזה שמודע לעצמו יכול לבחור בין מודלים מוכרים לו כולל אלו של חברים.

דרך אחרת לחשוב על מודלים הוריים עם מדריך הורים כחלק מהכנה להורות מיועדת לחשוב מחדש על מודלים. התקשורת עם גורם מקצועי כמו מלוות הורים אינה מחייבת עקביות, סדר בבדיקת ההצעות או הענות להצעותיה. 

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...