יום רביעי, 23 בינואר 2019

התמודדות הורים עם מאבקים בין ילדיהם


הורים לא מעטים מתקשים להכיל מאבקים בין ילדיהם, ככל שגיל הילדים צעיר יותר (בן שלוש ובן שנה או בן ארבע ובן שנתיים) כך חזקה ההרגשה שחובת ההורה להגן על החלש ובצדק. אלא שלא תמיד הקטן "חלש" כפי שנדמה. קשה לעתים להבחין במניפולציות שהוא מעורר. מובן שאינו חלש בעיני הגדול/ה, אחרת לא היה ראוי למאבק. ההורה שנקרע, פשוטו כמשמעו בין תפקידיו לגבי שני הילדים מתקשה להפעיל יכולת שיקול או להאמין שכללי התנהגות וגבולות יועילו, כפי שתפקידו של המבוגר לקבוע גבולות כך "תפקידו" של הילד הבוגר שמבין גבולות לנסות לא לקיים אותם.

גילוי נאות-איני מאמינה בניהול גבולות קבוע ולא מתפשר, אך מעדיפה ללמד ילדים כיצד לעזור לעצמם לקיים את הגבולות ולא לעסוק ב"הצלחתי" או "לא הצלחתי" כהורה.

יש הורים שהאמונה שביכולתם למנוע את הצורך במאבק כזה משבשת את יכולת השיפוט שלהם. שכן ניתן לצמצם את זמני המאבק אם מארגנים נכון את הזמן אך סביר שבמחשבתו של הגדול מבין הילדים יסוד המאבק הוטבע כשנכנס ל"מגרש" הבלעדי שלו שחקן שני.  היחסים בין שני אחים בהרכב מגדרי זהה לרוב מחזקים את הצורך במאבק. זהו חלק בלתי נפרד מהתפתחותם החברתית, לא ניתן למנוע את עצם המאבק, ניתן לבחור דרך התמודדות אחת ולהתמיד בה ורק לאחר זמן כלשהו לעבור לדרך התמודדות אחרת. 

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...