יום שני, 25 בספטמבר 2017

הכוח להאמין בעצמי-מיועד להורים, בני נוער ואנשי מקצוע


הרצף שבין אמון מלא של אדם ביכולותיו לבין העדר אמון מרובה שלבי ביניים. ניתן לתאר מצב זה כשילוב של כמה רצפים כמו השתלבות במחלפי תנועה או הסתבכות של כבלי חשמל.
בישראל יש לחברה השפעה על אמון האדם בעצמו יותר מאשר בחברות אחרות. למצב זה יתרונות וחסרונות. דוגמה ליתרונות: מי שאינו חזק בתחומים האינטלקטואליים יכול למצוא את ביטויו בתחומים החברתיים, דוגמה לחסרונות: קשה לחוש ביטחון עצמי כאשר אדם או נער חזק מבחינה אינטלקטואלית אך כישוריו בתחומים חברתיים אינם טובים. זאת משום שהתמודדויות חברתיות נמצאות בסביבה ללא הרף וקשה לא לפגוש אותן הן ברמה המשפחתית והן ברמה החברתית. התאור של נער במצב כזה דומה למחלף שהירידה ממנו היא למסלול אחד במקום לשניים, ההכרה החברתית של הסביבה ביכולת האינטלקטואלית היא מצומצמת כאשר הוא חסר קבוצת שווים שמכירה ביכולותיו ונותנת להם ביטוי.
כוחות שמחזקים אמון עצמי או ביטחון עצמי צומחים דרך התנסות, הנער בעל היכולות החברתיות המפותחות המודע למגבלותיו בתחומים האינטלקטואלים עלול לחוש שההכרה החברתית בו חסרה משום שעתידו אינו בטוח. עבורו האיזון בין יכולותיו לחולשותיו יכול להתרחש אם יימצא מבוגר שיסייע לאמון של הנער בעצמו בדרכים חדשות עבור הנער. דבר זה יכול להעשות בעזרת פיתוח יכולות אמנותיות, פיתוח יצירתיות מחשבתית או הכוונה של יכולתו החברתית באופן שמשתלב בארגונים למטרות אוכלוסיות חלשות וכד.

אין פרוש הדבר שהנער שמאמין בעצמו בתחום האינטלקטואלי אינו זקוק לחיזוק האמון שלו בעצמו, לתמיכה או להכונה שיהיו שדה התנסות שיאפשר לאמון עצמי להתבטא בתחומים נוספים. אם מדובר בטיפוס ביקורתי יהיה קשה יותר לכוונו או שיהיה צורך לשתף אותו בארגון תנאים חברתיים המתאימים לו כמו קבוצת עמיתים העוסקת בפיתוח חשיבה על נושא חדש. כל זה בהנחה שמבוגר שמלווה נערים כמו שני הטיפוסים המתוארים אינו מזדהה כפי שנוטה הורה להזדהות עם נערים כאלו. 

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...