יום ראשון, 15 בפברואר 2015

תפקוד הורי טוב בעזרת ארגון קואליציה הורית

השותפים הפעילים בקואליציה ההורית במשפחות נורמטיביות הם ההורים. הדבר ניכר הן בהיקף השיתוף והן בלקיחת החלטות ובתקשורת עם הילדים. עניין זה עובר במהלך השנים שינויים בהתאמה לגיל הילדים וגיל ההורים. התחומים החשובים בקואליציה ההורית הם: החלטות עקרוניות ושינויים שעוברות החלטות אלו בהתאם לצרכים משתנים. היקף השיתוף של אנשים אחרים בשלבי החשיבה. הסכמה לגבי סדר עדיפויות בתחומים הנוגעים לכולם, מידת השיתוף כל בני המשפחה במערכות היחסים עם קהילה, משפחה מורחבת, חברים ושכנים. יכולת ההתייעצות במצבי שינוי ומשבר.
אחת הדרכים לארגן קואליציה הורית במחשבתם של הילדים היא להרגילם למצבים שבהם נדרש לקחת פסק זמן לפני החלטות מסוימות. זאת כדי ששני ההורים יוכלו לחשוב על החלטות. לא תמיד דרוש להצהיר בפני הילדים שזו הסיבה להשתהות של אחד ההורים בתשובה. "פסק זמן" בתגובת ההורה משנה את קצב ההתייחסות של ילדים לצרכיהם ולסיפוק רצונותיהם.
בגיל ההתבגרות יכול הורה להרחיב את הבנתו ושיקוליו על ידי שיתוף הילדים בדיון על הגבולות הברורים והפחות ברורים בנושאים רבים. המצבים שבהם יותר קשה להתנהל הם כשדרושה החלטה של אחד ההורים לבדו על נושאים שבמחלוקת בין ההורים לבין עצמם. בעבר נחשבה חזות משותפת של שני ההורים מול הילדים לחשובה ביותר אך היום ברור שזו אינה הדרך הבטוחה להורות תקינה. הקול הייחודי לכל אחד מההורים עלול לא להישמע במשפחה שנשמרת בה חזות אחידה. גם בתחום זה המשפחה וההורים הם המודל הראשון ליחסי אנוש ולהורות בעתיד. נטיות אישיות של שני בני הזוג עלולות לטשטש זהות של אחד מהם והמודל יכול להיטמע לזמן רב, העדר חזות אחידה הוא סוג של תקשורת אמינה עם ילדים. זוהי דוגמה לכך שקונפליקטים בין בני זוג הם חלק טבעי מהחיים.
ה"סכנה" בהעדר חזות משותפת היא בכך שהיא יוצרת תנאים להיוצרות קואליציה לא מודעת של הורה וילד, מסיבות אלו מוטב לייצר דרך להתנהלות הקואליציה ההורית המשמרת העברת מידע ושיתוף ההורה שלא היה שותף להחלטה בארועים שבהם יש לשער שהיה נוהג אחרת. זמני שיחה בין ההורים על כל הקורה עוזר לשמור על מעורבות ההורה שנוכח פחות זמן ועל מעמדו במשפחה, גם אם נעשים דברים שהוא/ היא לא היו שותפים להחלטה לגביהם.
אחד המצבים שיכולים לייצר קואליציה קבועה של אחד ההורים עם אחד הילדים היא עמדה רגשית בסיסית כמו רצון להענות לכל רצון של ילדים לעומת צורך לשמור על כללים קבועים.
התנועה בין שני הקטבים האלו לא נחסכת מהילדים אם הכוונה היא להיות אמיתיים ואוטנתיים. המודעות לה יכולה לסייע לדברים רבים בתחום המשפחה והזוגיות

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...