יום ראשון, 11 בנובמבר 2018

הוראות ואי ביצוע-בסיפור כיפה אדומה, שימוש במסרים מאגדות להדרכת ילדים בעקבות הדרכת הורים


העלילה: לפי הסיפור המוכר אימה של כיפה אדומה שלחה אותה להביא לסבתה סל ובו אוכל מפני שידעה שהסבתא חולה ושוכבת במיטתה. היא הזהירה אותה לא לדבר עם אף אחד בדרך. כיפה אדומה פועלת בהתאם לבקשת אימא, היא לוקחת את הסל ויוצאת לדרך. הזאב ששם לב להתרחשות כבר בתחילתה עוקב אחר כיפה אדומה, מנסה להתיידד איתה ובקלות רוכש את אמונה. כיפה אדומה עושה טעות ולא מקפידה על ההוראות שקיבלה מאימה. היא מספרת לזאב לאן פניה. משלב זה התפתחו כמה גרסאות. להלן השתיים המוכרות יותר: אחת שבה הזאב מגיע לבית הסבתא, טורף אותה ומחכה במיטתה של הסבתא בבגדיה לכיפה אדומה. כשכיפה אדומה מגיעה הוא טורף גם אותה. למזלן של השתיים עובר הצייד ליד בקתת הסבתא, שומע את הקולות, נכנס ופותח את בטנו של הזאב באופן שהסבתא וכיפה אדומה יוצאות בריאות ושלמות. בשנייה כיפה אדומה מבינה בזמן את הסכנה, היא מצליחה להימלט בכוחות עצמה מהבית. גורלה של הסבתא אינו ידוע בגרסה זו.
הבטים מוסריים: בעלילה המרכזית יש עניין מוסרי אחד שמשויך לדמות המרכזית-אי ציות. כיפה אדומה שוכחת את הוראת האם ונענשת בגלל שלא עשתה כפי שצוותה. לא כל הילדים המתעניינים בסיפור מאמינים שאכן נשארה בחיים.
 בעידן שנות ה2000 ההיבט המוסרי יכול להתמקד בהורים ורק בהורים. מובן שהיום קשה לראות אפשרות שילד/ה יישלחו לבד ביער. איפה ההורים? ואם זו אם חד הורית מדוע לא הלכה עם כיפה אדומה לבקר את הסבתא?!

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...