יום שישי, 4 בנובמבר 2016

הדרכת הורים- הסכמים לא כתובים בין בני משפחה במבט דינמי

המסר העיקרי בסיפור "בגדי המלך החדשים" הוא הפחד לומר אמת. אמת היא כמובן מושג יחסי וחיי משפחות רבות מתנהלות לפי הסכמים ידועים מראש בעניין שיתוף רגשות, בעיות, מידע ואמצעי התמודדות בין ההורים לבין עצמם בין אחד מהם לאחד הילדים ובין שניהם לכל הילדים. כל זה לא נתפס כחוסר אמת משום שלרוב הרקע להסכמים כאלו הוא העברה בינדורית. פעמים רבות השמירה על נורמות כאלו "מחזיקה" את המשפחה והפחד משינוי לא צפוי מצדיק את המשכיות הנורמות גם כשיש הבנה שאינן "נכונות" במובנים הערכיים.
מצבים כגון אלו יכולים להיות תקינים ויכולים להביא להצטברות רגשות שליליים אצל אחד מבני המשפחה שלא ניתן לשנותם.
מנקודת מבט זו שינוים בהסכמים לא כתובים מסוג זה יכולים למנוע הצטברות רגשות שליליים או קיבעון ביחסים ולרענן את איפיוני היחסים.

גישות שונות לטיפול משפחתי

"הטיפול המשפחתי והזוגי מאמין כי מעורבות המשפחה בהתמודדות ובפתרונות של קשיים היא מועילה ביותר וזאת גם כשהבעיה המוצהרת מופיעה אצל חלק מבני המשפחה ונתפשת כבעיה פרטנית .
כיום, גישה טיפולית זו מיוחדת בגמישות הגלומה בה: שיטת טיפול זו מאפשרת שילוב בין טיפול משפחתי וזוגי לבין טיפול בתהליכים פנים-נפשיים של האדם היחיד.
בנוסף, הטיפול המשפחתי והזוגי משלב בין המערכת המשפחתית לבין תהליכים שקשורים למערכות חברתיות נוספות.
גמישות זו מאפשרת התאמה יעילה של התהליכים הטיפוליים לצרכים של המטופלים."


 הקטע מובא כאן משום שאישית אני עוברת בין הסכמה לאי הסכמה עם הדברים הכתובים וסביר שאם כאשת מקצוע אני נמצאת במעברים כאלו הרי שבני משפחה נוספים במשפחתי יתקשו להתעניין במבט זה באופן חד משמעי. כאשר אנשים מגיעים לטיפול בלי לדעת לשם מה זה מצב פתוח, יש מי שעצם ההשתתפות בתהליך שאינו מובן לו מראש מעורר בו התנגדות ורגשות ההתנגדות אינם מועילים למשפחה כקבוצה, לעומת זאת הקטע הבא מאותו אתר מציג דברים חדים שמקובלים עלי לחלוטין, מוטב לדעת מה אנחנו רוצים מהטיפול כפי שהקטע הבא מאפשר להבין יחד עם זאת ניתן לשף פעולה עם המטפל בהבנת הבעיה בעזרתו אך במצב כזה לדעתי מוטב לא לשתף את הילדים לפני שההורים יודעים מה הם רוצים.

"מחקרים מראים שהטיפול הזוגי ו/או המשפחתי יעילים באופן מיוחד כשמדובר בבעיות בנושאים של נישואים וזוגיות, הורות, יחסי הורים ילדים, הפרעות התנהגות של ילדים ומתבגרים, הפרעות אכילה, שימוש בסמים וקונפליקטים משפחתיים. הטיפול הזוגי ו/או המשפחתי נמצאו יעילים במיוחד בתהליכי פירוד וגירושין, בהפרעות אכילה, כגון: אנורקסיה נברוזה, בולימיה, וכן בעבריינות נוער, אלימות במשפחה, דיספונקציות מיניות, התמכרויות שתייה וסמים (אליצור, מינושין , 1992, ווגנר וריס, 1995, כראל, 2005 )."

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...