יום שני, 7 בינואר 2019

הורות-שמחה? השרדות? השפעה? נתינה?


הורות מניסיוני היא בין השאר חויה של הישרדות, לא היה תסכול גדול מההבנה הזו בשנים שבנותי היו בגילאי 0-10, התסכול נתמך במידע מהספרות המקצועית לפיו עיקר ההשפעה של הורים על ילדיהם היא בגילאים אלו. מעמדת הישרדות קשה להשפיע.
היום לאחר שבנותי גדלו ויצאו כל אחת לדרכה ולאחר לימודים במכון מעגלים אני מרגישה שביכולתי ללוות הורים, ברצוני לעזור להורים לדלג מעל מהמורות המוכרות בספרות המקצועית כדי שיוכלו לעצב את זהותם שלהם, את זו המתאימה רק להם שאינה המשך מבית הוריהם כדי שיוכלו לצמוח.
בלימודי המסטר שלי בחינוך הבנתי שיכולת נתינה מדהימה שרוב ההורים מפתחים זקוקה להזנה, לאיסוף של אדם לא מעורב ולהקשבה. אני צמחתי באישיותי דרך תפקידי כאם, למען בנותיי הייתי מוכנה להחשף למצבים שחשתי בהם סיכון חברתי, דבר שלא עשיתי למען עצמי.
במפגשים אישיים שאתם ההורים תגדירו את הקצב שלהם אעזור לכם לגבש זהות הורית. אני מאמינה שכל אדם, גם הורה שרוצה לתת את כל זמנו הפנוי לילדו עלול לחזור על תבניות שראה בילדותו בלי שירצה בכך, דבר המעלה את השיפוט העצמי המיותר במוחנו. גוזל אנרגיה לשוא ולא מקדם. עזרה מותאמת אישית כפי שליווי הורים בנוי במודל שבניתי תאפשר לכם להיות ההורים שאתם רוצים ויכולים להיות בהתאם לאישיותכם ומתוך הבנה עם בן או בת הזוג.


יושר והעדר יושר במשפחה:הורה כמודל, צורך בפתרון בעיות,


הסתרות של הורים מפני ילדים ובני נוער יכולים לעבור כמסר מבלבל אם אין התיחסות מבהירה מצד ההורים. זהו דפוס שמוביל לחוסר הבנה מתי הסתרה נועדה לשמורעל פרטיות ומתי היא מעידה על בעיה בין ההורים, או של אחד ההורים.
הורים מתקשים לקבל הסתרה של ילדיהם באופן דומה לשלהם, לעתים מתוך דאגה ולעתים מתוך הנחה שלילדים אין זכויות לפרטיות כפי שיש למבוגרים. זהו אחד המצבים שמובילים להסתרה קבועה, בלבול ושימוש בשקרים כאסטרטיה קבועה.
ילדים שנוטים לשקר עושים זאת כמובן מחשש ופחד מתגובת הסובבים ומחוסר בטחון אך גם מתוך בלבול ביחס לגבולות, העדר הבחנה בין תפקיד ההורה בבית לתפקיד הילד, העדר תקשורת בריאה ופשוטה בינם לבין הוריהם.
בתהליך הדרכת הורים עולה פעמים רבות השאלה "האם נכון לבדוק עם ההורה את סגנון ההסתרות או "השקרים" שפיתח?"
כדי לעזור להורה להיות שיפוטי פחות ומכיל יותר ניתן לתת לנושא נורמליזציה ולהבין אם ביכולתו של ההורה להתמודד באופן מיטיב ובגלוי עם מצבים שהתקשורת עם ילדיו מחיבת להתמודד עם הילדים ביחס ל"שקר" ברגעי אמת.

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...