יום חמישי, 8 בינואר 2015

צילומי חתונה בתקופות שונות והביטוי שהם נותנים למערכות יחסים


הצילום מחתונתם של חמי וחמותי היושבים על הספה מייצג לדעתי תמונת משפחתיות המתאימה לשנות החמישים והשישים.
כל בני המשפחה המרגישים קרובים לזוג משתתפים בצילום, לצד הכלה יושבת אימה ולצד החתן יושבת סבתו, מאחוריהם עומדים אחיהם ואחיותיהם ובני זוגן/ם. סביר להניח שבתמונה שתצולם בשנים האחרונות תכוון הכלה או אימה את מספר המצולמים ותגדיר מי מתאים להיות באיזו תמונה. סביר גם שהתמונה תכלול יותר אלמנטים עיצוביים מאשר אלו המופיעים פה.
האם ההבדלים האלו מעידים בין השאר על תפיסת המשפחתיות המשתנה בין הדורות?

דימויים של מערכות יחסים זוגיות, הבנתם ואפשרויות לשינויים



אחד הדימויים של ויכוחים ועימותים בין בני זוג והגורמים שבגללם החלו מזכיר השלכת אבן למים, אלא שלכל אדם מתעוררות תמונות אחרות במחשבה כשהוא שומע "השלכת אבן למים" יש דרך השלכה שיוצרת התרוממות של המים בצורה דמויית מזרקה לא מסודרת, ניתן להשליך כך שהמעגלים מתפשטים מסביב למקום שאליו הושלכה האבן והמים כמעט שלא עולים ויש אבן שהשלכתה כמעט שלא ניכרת. מובן שגודל האבן לא נלקח בחשבון בתאור הזה ויש לו חשיבות לא מבוטלת. השלכות אבנים שכלל אינן ניכרות במים מעטות מאוד. השלכת אבן שיוצרת התרוממות לא מסודרת נעשתה ללא מחשבה מראש. יש בה התרסה וצורת המים מבטאת את העדר המחשבה. הדימוי של מערכת יחסים שקשורה להשלכת אבן כזו הוא חוסר התחשבות וחוסר עניין. ההשלכה של אבן למים שיוצרת מעגלים מזכירה השפעה למרחוק, זוהי מערכת יחסים יציבה ויש לה השפעה על מערכות יחסים אחרות. עם בני משפחה רחוקים יותר, עם ילדים. היא מתפשטת באיטיות למעגלים רבים המים צריכים להיות שלוים כדי שנראה השלכה כזו.
האפשרויות לשינויים מתחילה בהבנה של אחד מבני הזוג ביחס ליזמה או מעשים שמזכירים לו זריקת אבן למים, יש זריקה שהיא משחק ויש זריקה שמבטאה כעס או רצון לשחרר קושי. מה מתאים ומתי? האם אנחנו שואלים את עצמנו שאלות אלו?

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...