יום חמישי, 12 בפברואר 2015

ולקחת לך אישה-סרט עם דוגמאות מדינמיקה זוגית



סרטמבית היוצר של האחים רונית אלקבץ ושלומי אלקבץ מציג רצון של אישה (ויויאן) להיפרד מבעלה. הסרט מציג מציאות הנדמית נחלת העבר או שיכת לתרבויות של מיעוטים. אלא שהדברים אינם כה פשוטים. גם בהווה יש יחס של כישלון לגרושים, הבעל בסרט מקבל מהסביבה חיזוקים והערכה על מעשים שהם מובנים מאליהם כשהם נעשים בידי אישה כמו בישול, מציאות שלא נעלמה עדיין בעולם המודרני, ההרגשה של הצופה שהבעל חזק יותר מאשתו משויכת לדתיות שאף היא אבן נגף כל עוד משתמשים בה כדי להפחיד.
הסרט נפתח בסיטואציה שבה הזמין הבעל את אחיה של האישה לשכנע אותה בהיותו בעל טוב כדי שתישאר איתו.
אחיה של האישה מבטאים גישה מסורתית לפיה חשוב לאישה להיזהר מהסכנה שתישאר גרושה או עגונה. כחמישה אחים מאוחדים בגישה לפיה אישה חיבת לדעת את מקומה, הם משבחים את הבעל בהיותו "לא מרביץ", עוזר בבית, מביא את כל הפרנסה הביתה ומאמינים שאם ישכנעו את בני הזוג לבטא חיבה כלשהיא זה כלפי זה יפתרו את הבעיה.
האח הצעיר שמבטא דעה שונה והשכן מקבלים את ההוראה לצאת מהבית, הם מפריעים למגמה השלטת ואיש במקום מלבד ויויאן אינו רוצה להעמיק את הקונפליקט.
האחים עוזבים את בני הזוג לנפשם בדירתם ברגע שראו ביטוי כלשהו של קשר פיזי בין השניים.
למחרת בבוקר מבטאים כל אחד מארבעת הילדים התנגדות לתפקוד רגיל כמו הליכה לבית ספר, לגן ואפילו התינוק לא מפסיק לבכות.
פלאשבק שמוצג במחשבות האישה במהלך עבודתה כספרית בבית מדגים את חלומותיה בין אם הם קשורים לגבר מסוים ובין אם לא.
כדי להוסיף על הקושי גרה עם בני הזוג אמו של הבעל שמוסיפה רעל לעיסה המשפחתית.
משפטים טכניים שבני הזוג מחליפים בינהם בכל נושא רוויים מתחים, השימוש בהקפדה על דתיות מצד הבעל הוא כוח מסרס לאפשרות של שינוי בין בני הזוג. הוא פונה לילדים כשופטים בינו לבין אשתו בעודם שותקים אך מבטאים את רצונם לנסוע בשבת במבט בלבד.
הבעל מתהדר בשתיקתו ונוהג בפסיביות אגרסיבית, הצופה מזדהה עם הצגתו כגורם שלילי.

הסבל הוא כוחה של האישה שמתקשה לסכן את יחסיה עם ילדיה. הנושא עולה בפגישה עם אהוב לשעבר הטוען שהוא מחכה רק לסימן ממנה. אלא שאינו יוזם גירושין מאשתו עד שלא ישמע מויויאן שהיא מוכנה לעזוב את בעלה. מאחר שהתאכזבה מהצעה דומה ממנו בעבר נראה יחסה הספקני כלפיו רציונלי.

התפתחות האדם לפי אריק אריקסון והתאמתה להתפתחות זוגיות



אריק אריקסון חילק את שלבי ההתפתחות של האדם לשמונה שלבים בהתאמה לגיל, בשונה מפרויד ממשיך אריקסון ומציג התפתחות אצל אנשים מבוגרים בגילאים מאוחרים כמו חמישים. אריקסון מתמקד בהגדרת כל שלב בהתאם לצורך שיש לילד ולאדם ליישב קונפליקטים. מקורם של הקונפליקטים הוא בצורך לישב פערים בין צרכים ביולוגיים ללחצים חברתיים. שלבים מוכרים בספרות על זוגיות יכולים להיות מובנים יותר לעומק אם חושבים עליהם בהתאמה לשלבים של אריקסון. מובן שמאחר שזוגיות אינה תואמת גיל אפשר להרחיב את החשיבה על התאמה ולבדוק אם הגיל שבהם מתמודדים אנשים עם קונפליקטים וקשיים בזוגיות משנה את דרך התמודדותם.

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...