יום שבת, 28 בינואר 2017

מתוך דברים שכתבה מלאני קליין ב"כתבים נבחרים" על גיל ההתבגרות

1.       בגיל ההתבגרות יכולתה של האם לאהוב עומדת במבחן. הילדים נוטים להפנות עורף להורים ולחפש אובייקטים אחרים באופן שעלול להכאיב להורים. רגשות אמהיים חזקים  ויכולת הזדהות חזקה עם ילדה יאפשרו לאם לשמר את אהבתה ולעזור ולתמוך במתבגר.

2.       כשהילדים מתבגרים, משתחררים מהקשרים הישנים ובונים חיים חדשים, אהבתה של האם תמצא דרכים אחרות. התפקיד שלה בחייהם אינו גדול אבל היא מרגישה שהיא מעניקה להם בטחון ע"י כך שאהבתה תהיה מוכנה עבורם במקרה ותידרש. האם מזדהה בצורה מלאה עם אמה. 




דברים אלו מציגים את האפשרות שגיל ההתבגרות הוא תהליך ככל תהליך. אמהות אמנם אינן יודעות איך יסתיים המצב שבו ילדיהם מתרחקים ומתנהלים באופן שאינו מקובל עליהן אך אהבתן גוברת על כל מכשול ומאפשרת להן לתמוך למרות שהילד המתבגר נוטה לפעול בניגוד לרצונן.
הדברים נכתבו בתקופה שהתנסויות מסוכנות ובלתי הפיכות לא היו נגישות לבני נוער. הצורך של הורים לדעת מה עושים ילדיהם בשעות הלילה כשאינם בבית נובע ברובו הגדול מהכרות עם השפעות מזיקות ונגישות למתבגר. הצורך לדעת אינו מבטל את כוחה של האהבה. לעתים מתחלפת האהבה בדאגה, בלי שנבחין בכך אנו מעבירים לבני נוער חוסר ביטחון ביכולת השיפוט וההבחנה שלהם וביכולתם לשמור על עצמם. יחס זה עלול להחליש בני נוער, לכן ההבחנה בין דאגה שמרכזה בנו כהורים לבין אהבה יש לה חשיבות רבה.

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...