יום חמישי, 24 בינואר 2019

מסר מקבל שונות בהדרכת הורים ודרכי עבודה מותאמות למסר


אין זה חידוש לטעון שלרוב זוגות ההורים יש גישות שונות ביחס למצב ילדם או ילדיהם. הבדלים אלו אינם בעייתיים כל עוד מדובר בילדים המתפקדים בהתאם לכללי המערכת, כאשר מדובר בילד שאינו יכול לתפקד לפי דרישות המסגרת או נראה שמתקשה להתאים עצמו ההבדלים בין ההורים עלולים להפריע לקשר עם בית הספר ולבדיקה אם הבעיה היא חוסר מוטיבציה של הילד או חוסר יכולת להשתלב. (מובן שבתי ספר רבים אינם יכולים או שאינם נוטים לעזור מעבר להכרחי בעניין אך לא זו מטרת הדיון.)
כדי לעזור לשני בני הזוג להבין את הפערים בינהם יכול/ה מדריך /מדריכת הורים להציע:
"בואו ננסה למקם על רצף את טווח התגובות של כל אחד מכם כשהוא שומע על ארוע".

הטווח שיוצג ינוע בין חיוך סלחני לכעס שיש לו ביטוי גופני כמו כאב ראש פתאומי או רצון להכות בשולחן. יתכן שלפי התגובות תתרשם מדריכת ההורים שהאב הוא הסלחן שבין שני ההורים והאם המתוסכלת. לכן היא תצטרך לבחור בשלב זה בין צמצום הפערים בין ההורים לחיפוש פיתרון הקשור לתקשורת עם בית הספר. אם מדריכת ההורים יודעת על בית ספר שמקפיד על שיתוף ההורים במצבים של התנהגויות חריגות ברוח מקבלת יתכן שעבודתה תהיה שילוב בין צמצום הפער בין גישות ההורים לבין בדיקת האפשרות להעביר את הילד לבית ספר שיתאים לו יותר.
בשני הכיוונים המסר להורים הוא מסר שמקבל הן אותם ואת ההבדלים בינהם והן את הילד ושונותו. 

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...