יום רביעי, 13 בספטמבר 2017

גישות נרטיביות בטיפול משפחתי ובהדרכת הורים


מקורה של הגישה הנרטיבית בגישה ההומניסטית-אקזיסטנציאליסטית, לפי האקזינסטיליזם האדם בורא את חייו, הוא קודם לקיום ולכן סובל מפחד המוות ומפחד הבדידות. המניע לחיים ולפעולותיהן מתוך גישה זו היא מנוס מבדידות.
התפיסה הנרטיבית מאמינה גם היא בכך שהאדם בורא את עולמו שלו. היא מציעה כיוון חשיבה מעשי יחסית לאקזיסטנציליזם משום שאוסף הסיפורים שעליו אדם בונה את זהותו ואת עצמו נותנים משמעות לחייו. בהקשרים טיפוליים משמעות הדבר היא שאין מציאות אחת, האופן שהאדם בורא את הסיפור שהוא מספר לעצמו הוא המציאות.
בהבט טיפולי יכול הטיפול לעזור לאדם לספר את סיפורו, בטיפול נרטיבי המטפל הוא עורך, הוא מייצר דיאלוג ומעריך את היות הסיפור חד פעמי.
המטפל בגישה נראטיבית שפוגש אדם אחד מחפש את המוטיבים המובילים שמנחים את אופן ההסתכלות של האדם על חייו. מתוך רצון להציע התבוננות אלטרנטיבית ביכולתו לצמצם מוטיבים כמו רגשות אשמה ולהציע עריכה מנקודת מבט שמכוונת את הפרקים בסיפור באופן תכליתי המתאים לסגנון החיים של המטופל, זאת כדי להוביל את הסיפור לנקודה משמעותית למספר שהוא המטופל.
המטפל נמצא כצופה משתתף. האדם בטיפול כזה אינו הבעיה, יש אדם ויש בעיה. כלומר יש הפרדה בין האדם לבעיה ויש כוונה לייצר נראטיב לבעיה.
בטיפול נרטיבי זוגי אם אחד מבני הזוג אומר "אני תלותי" המטפל יאמר "יש בעיה של תלות" ויכוון את שני בני הזוג להתייחס אליה, הפרדת הבעיה וניסוחה באופן שאינו משויך לאחד מבני הזוג היא הדרך ליצור קואליציה של בני הזוג מול הבעיה. ההתמודדות המשותפת של בני הזוג מול הבעיה יכולה לשחרר את בני הזוג מהמאבק בינהם ולהפנותם למאבק משותף בבעיה. בני הזוג ייצרו כך מכנה משותף נרטיבי, לאחר שיבינו שיש בחירות בתוך הצגת המציאות ואין פתרון צודק.
מטפל/ת שאומר/ת לבני הזוג "שניכם סובלים" מעבה את הנרטיב המשותף ועוזר להם לדבר ולהרחיק את הבעיה. הרחקת הבעיה משחררת מרגשות אשם שמשחקים תפקיד מרכזי במערכות יחסים הקשורות לילדים. במקרים מעטים יכולים רגשות האשם לסייע להבנת הבעיה או לחזק אחריות משותפת ביחס אליה. לעומת זאת השילוב בין הבנת הבעיה והרגשת האחריות המשותפת מחזקים בני זוג בפעילותם המתמשכת בנושא.
במסגרת תפיסה זו ההקשבה הנרטיבית מובילה להבנה שהחיים הם מראה בלתי פוסקת. מראה שיכולה להניח לצורך האנושי להיות "משפחה מושלמת" ולהעביר להבנה ש"משפחה אנושית" חשובה לא פחות. אדם מסופק הוא לרוב אדם שלקח אחריות ולכן הצליח למצוא משמעות. זוג מסופק הוא זוג שלקח אחריות משותפת.


מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...