יום שני, 28 במאי 2018

"אל תיגע בזמיר"-דוגמה לדיון על "נראות" וחשיבותה בעולם שבו חסרה מודעות לנראות

נושא הקרוי "נראות" מעסיק הורים לא מעטים. קשה לכוון את המידה שתיתן לילדים ביטחון וחווית ייחודיות בלי לכוון אותם להרגל לא הכרחי, לא דרוש ולא תואם את אישיותם. הספר "אל תיגע בזמיר" מאפשר לקורא הבוגר להתבונן בהעדר חויה כזו אצל ילדים ובתגובות שהעדר זה מעורר בנו הקוראים.
מי שיאהב את הספר יוכל לעודד ילדים לקרוא אותו או להקשיב לקריאתו ולהגיע לדיון בנושא הרגיש

הספר "אל תיגע בזמיר" הוא רומן המתרחש בדרום ארה"ב בתקופה שבה אנשים "שחורים" חיים בנפרד מהלבנים, תקופה שבה מתחילה להתעורר מודעות לגזענות בקרב חלק מהאוכלוסיה הלבנה.
הדמות המרכזית היא ג'ין לואיז פינץ' (סקאוט) ילדה יתומה מאמה שאביה, אטיקוס הוא עורך דין. האב נבחר במסגרת תפקידו להגן על טום רובינסון אדם שחור הנאשם באונס של נערה לבנה.
שקאוט אינה זוכרת את אימה כלל ואינה מודעת לחסר הקיים בחייה. למרות שדמויות שונות משמשות תחליף לדמות האם, יש לקורא בן זמננו המודע לחשיבות הרגשת הנראות אצל ילדים, חויה של הזנחה ביחס לרגשותיה של סקאוט. הקורא עובר בין התבוננות במצב ממקומנו המודרני להבנה שהספר כולל עדות על תקופה. המשרתת הכושית, קליפורניה נותנת לילדה ביטחון מהסוג הפשוט. היא משתפת את סקאוט בעבודות אפייה החביבות על ילדות בגילה ומשוחחת עימה "בגובה העיניים".
מנקודת מבט של העידן המודרני חסרה לסקאוט חווית קרבה רגשית ביחס המבוגרים אליה, מנקודת המבט של העידן שבו היא גדלה סביר להניח שילדים רבים חסרו יחס רגשי מקבל ותומך.
המצב המשפחתי החריג (העדר אם) מוקצן בתנאי העבודה של האב, כעורך דין של המדינה תפקידו כולל הגנה על "שחורים". בעקבות ארוע שמסעיר את שתי הקבוצות מותקפת המשפחה על חריגתה מכללי המוסר המקובלים המפרידים בין שחורים ולבנים. ההתקפה פוגעת בילדים מבחינות נפשיות רגשיות ופיסיות. עד כמה שהקורא יכול להיות מודע לרגשותיו של האב הוא אינו סובל מקשיים אלו. יתכן משום שהוא רואה בהם שליחות.

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...