יום חמישי, 20 בפברואר 2020

הורים ומדריכי הורים-מערכת יחסים שכדאי להבין


כאשר הורים פונים לקבל הדרכת הורים או הנחיה משפחתית הם מתכוונים שילדיהם יהיו הגורם היחיד והמרכזי שאיתו יעבוד המטפל. אלא שמטפלים, מנחי הורים ומדריכי הורים נוטים לאחרונה להעדיף עבודה המתמקדת בהורה, בעיקר משום שזו מזמנת הבנה של סגנון היחסים במשפחה. נותנת מידע על הדימוי של ההורים על ילדם ועוזרת לאיש המקצוע יותר מעבודה ישירה עם הילד. מדריכי הורים המאמינים במשפחה כמערכת מנסים להסיט את תשומת הלב מהילד משום שהם מאמינים כי התייחסות ליד כבעיה היא חלק מהתופעה ורוצים ליצור אוירה חדשה.
הורים מתקשים לקבל את העובדה שילדים משקפים מצב משפחתי מסוים ולכן קשה להם לבוא לאחר שהתכוונו לפתור בעיה של ילד ובמקום זאת הם מרגישים חשופים בפעולותיהם כהורים, רוב ההורים נוטים להפנות לילדיהם תשומת לב ומשאבים מעבר ליכולתם, כך שמי ששומע הצעות כלשהן לשינוי סגנון ההורות שלו נוטה לשמוע אותן כביקורת ומתקשה לשמוע אותן.
חלק מהמידע הפשוט שבאמצעותו יכולים אנשי מקצוע ללמוד רבות הוא הקשבה לסיפור ההתפתחות של הילד מפיו של הורה המוטרד מהתנהגות ילדיו, הסיפור יכול לסייע למדריך ההורים להבין את החששות של ההורה ממצבים שבהם הוא נאלץ להיפגש עם ציפיותיו מילדיו כאכזבות, חלקן ציפיות שהיו להוריו ממנו ולא יכל להגשים ואחרות שמזכירות לו את עצמו במצבי חולשה רגשית על רקע שונה.
חיי נישואים עוברים שלבים ושלב מאבקי כוח הוא הקשה בינהם, חיכוכים וויכוחים מתרחשים בעיקר בתקופות מסוימות כחלק מהתהוות הזוגיות ופחות באחרות. המודעות לשלבי זוגיות נותנת נורמליזציה ליחס של מדריכי הורים למשפחה כמערכת ומסייעת לאיזון יחסם למצב.

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...