יום רביעי, 9 בנובמבר 2016

הדרכת הורים- הבדלים בין חוקים, כוונות וערכים. ויכוח עם מיכל דליות

במאמרה " חשיבות הצבת גבולות לילד לצורך התפתחותו התקינה כותבת מיכל דליות

http://www.michaldalyot.co.il/copy-of----c15cu


"תלונות שכיחות של הורים הן שהילד לא נשמע להם, שהוא בוכה כשאינו מקבל את מה שביקש, שהוא מושך את זמן ההליכה לישון בערב, שהוא מתווכח ומנדנד כמעט על כל דבר, שצריך להסביר לו כל דבר שוב ושוב, שהוא רוצה לנהל את הבית, שהוא מתיש את ההורים... חלק גדול מתלונות אלו יכול להיפתר על ידי לימוד חוקים ושימת גבולות. חוק הוא דבר יבש. החוק אומר "אצלנו בבית... ". זו הינה חשיבה ערכית של ההורה הבאה מתוך עולם אמונותיו, ערכיו והאמת הפנימית שלו. הגבול הוא דבר גמיש ופרטי ואנחנו מזיזים אותו לפי האדם, או הילד, שמולנו. 

אני מסכימה כמעט עם כל מילה שמיכל דליות כותבת מלבד שתי השורות האחרונות שאותן סימנתי בקו תחתון, לדעתי חשוב להפריד בין חוקים לבין ערכים, למען החשיבה שלנו ולמען התפתחות החשיבה של הילדים.
ערכים הם אוסף אמונות, חוקים הם ארגון האמונות האלו לכללי עשה ואל תעשה, אנשים דתיים בכל הדתות לא היו יכולים לקיים מצוות וחוקים לו לא היו מאמינים באל.
אם ההורה מזיז את הגבול לפי הילד שמולו הוא עלול לטעות בהערכת הילד ובתהליכי גדילה הילד יבין ששינוי החוקים התאים להורה.
אני מאמינה בחוקים וגבולות ולא תמיד ובכל גיל צריך לספק לילד הסבר, שינוי חוקים צריך להתרחש בהתאם לשלבי ההתפתחות של הילד ובהתאם ליכולותיו להבין את הגבולות ואת הצורך לשנותם. אך "להזיז חוקים לפי האדם או הילד שמולנו זו פעולה שעלולה לבלבל ילדים ולגרום להם להפסיק להאמין בחוקים בפרט ובכלל.

הדרכת הורים ביחס לתכנון משפחה וקונפליקטים בנושא


האישה שבתמונה מדגימה בטן הריונית יפה וגב שסובל משקע הסביר להריון. היחס להריונות ולידות משתנה עם הזמנים ולפי חברות, ישראל היא עדיין בין החברות המערביות שאחוז הילודה בהן יציבה, מעורבות סבים וסבתות מסייעת לקשיים לשלב עבודה וגידול ילדים.

הצורך בהדרכה הורית בשלבי ההתפתחות המשפחתית יכול עדיין להיות בנושאים הבאים:


  • חלוקת העול בין הגבר לאישה בגידול הילדים ובתחזוקת הבית
  • הרקע המסובך להעדר מתחים וקונפליקטים גלויים ביחס לחלוקת העול אך יש מתחים סמויים
  • קצב הרחבת המשפחה כשיש קונפליקטים
  • תכנון תקציב והשפעתו על יחסי הורים ילדים בגיל ההתבגרות
  • תפקידים ייחודיים של בני המינים שלא ניתן להחליפם.

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...