יום רביעי, 15 באפריל 2015

ליווי משפחתי-מושג חדש ורב עצמה

כמה מושגים חוזרים ועולים בהקשר של עבודה עם משפחות: טיפול זוגי, טיפול משפחתי, ייעוץ זוגי, ייעוץ משפחתי. מנחה זוגי, התחום הולך ומתרחב אך למרות ההבנה המתגברת כי לא ניתן להפריד בין מצבו האישי של הפרט לדינמיקה המשפחתית המושגים נושאים עמם עומס. לא מעטים מתקשים לקבל עזרה בעולם שעד לא מזמן היה מובן מאליו, מוגן וסגור בפני העולם החיצון.
לכן עבורי המושג ליווי משפחתי נושא קונוטציה חיובית ומתאים יותר לסגנון עבודה שבו מידת ההתערבות תלויה בבני המשפחה. לא תמיד דרוש ליווי משפחתי עקב קשיים לעתים שאלות וספקות שהורים עסוקים בהם יכולות לקבל מענה רחב יחסית במסגרת מעקב ארוך טווח שמתבצע בתחומי הקיום הטבעיים של הילד ולא בהכרח בחדר הטיפולים.
ההגדרות המקובלות למושגים שהוזכרו יכולות להסביר את טענתי.

באתר האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי  מופיעה ההגדרה הבאה:

טיפול משפחתי ו/או זוגי הוא שיטת טיפול ייחודית, הרואה את האדם כחלק ממערכת יחסים רחבה יותר – המשפחה ו/או הזוגיות
 
הטיפול המשפחתי / זוגי מתמחה ביחסים בתוך המשפחה ו/או הזוגיות ומסייע לשינוי ולשיפור המערכת כולה. 
הטיפול המשפחתי מיועד למשפחות ו/או זוגות בכל שלב ובכל גילאי הילדים כאשר עולים קשיים

הטיפול המשפחתי והזוגי מאמין כי מעורבות המשפחה בהתמודדות ובפתרונות של קשיים היא מועילה ביותר וזאת גם כשהבעיה המוצהרת מופיעה אצל חלק מבני המשפחה ונתפשת כבעיה פרטנית .
כיום, גישה טיפולית זו מיוחדת בגמישות הגלומה בה: שיטת טיפול זו מאפשרת שילוב בין טיפול משפחתי וזוגי לבין טיפול בתהליכים פנים-נפשיים של האדם היחיד.
בנוסף, הטיפול המשפחתי והזוגי משלב בין המערכת המשפחתית לבין תהליכים שקשורים למערכות חברתיות נוספות.
גמישות זו מאפשרת התאמה יעילה של התהליכים הטיפוליים לצרכים של המטופלים.


מתוך האתר של מכון קלייר רבין
המשפחה היא כור היתוך לשינוי ולהתפתחות. כל עוד כל בני המשפחה שומרים על קשר, הם יכולים להשתנות ולדבר עוד על מה שבאמת קורה. ואולם, האויב האמיתי של ההתקדמות לקראת יותר בגרות הוא ניתוק קשר. רוב בני האדם מנתקים מערכות יחסים כשהן נעשות קשות מדי.

מתוך האתר של מכון שינוי
זוגיות אינה שונה מכל מערכת אחרת: כשמשקיעים בה, היא מתפתחת ומשגשגת; כשהיא מוזנחת, היא דועכת ומתכלה. כמו כל מערכת, זוגיות טובה נבנית ומתוחזקת על ידי השקעה נבונה של משאבים – אנרגיה, זמן, טכניקה טובה ומיומנות.


מתוך האתר של מכון איזונים
תהליך ייעוץ זוגי (או בשמו האחר טיפול זוגי), ייעוץ זוגי נועד לאפשר לזוגות ויחידים, לברר ולהתמודד עם בעיות וקשיים המתעוררים בשלבים שונים של הקשר הזוגי. אנו פוגשים בני זוג החל משלב החברות טרום הנישואין, ועד גיל הזקנה, תוך דגש על צמתים מרכזיים במעגל החיים האישי והזוגי: נישואין, הולדת הילד הראשון, יציאת הילדים מהבית, ושינויים אחרים. כמו כן הייעוץ נמצא כמסייע בהתמודדות עם מצבי משבר וקושי חריפים בקשר דוגמת משברי אמון , שחיקה וריחוק רגשי ופיזי.
בתהליך של יעוץ זוגי, אנו נתייחס לגורמים המקדמים והמעכבים את הקשר, וכמובן נרחיב את מגוון הכלים והיכולות העומדים לרשותינו בדרך לשינוי
http://www.izoonim.co.il/?page_id=15 


מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...