יום ראשון, 12 בנובמבר 2017

תפקידים במשפחה גרעינית והשפעת המשפחה המורחבת

מפה משפחתית המודגמת כאן היא אחת הדרכים שבהן משתמשים אנשי מקצוע בתחום יחסים במשפחה כדי להבין את ההשפעות הפוטנציאליות על בני הזוג והילדים. עיגולים מסמלים אישה וריבוע גבר. בדוגמה שלפנינו בני הזוג הם גבר ואישה ולהם שני ילדים בן ובת.
המשפחה המורחבת היא משפחת האישה, שני הוריה חיים ויש לה שני אחים ואחות אחת.
המפה נחוצה למדריך הורים שמאמין בהשפעת משפחת המוצא של בני הזוג הן מבחינת כוחות פוטנציאליים לתמיכה והן כגורם שעלול לשבש את האוטונומיה של בני הזוג שמרגישים צורך בייעוץ או הדרכה



מהי זוגיות בריאה?!!!


כולנו רוצים לקבל אישור לאיכות הזוגיות שאנו חלק ממנה, לרוב נשים עסוקות יותר מגברים בהגדרות מסוג זה ומבקשות אישור מהגברים (שלא תמיד מבינים במה מדובר, הרי הכול בסדר) ולעתים אנחנו נותנות את האישור לעצמו דרך השואה לחברותינו.
יש מי שנעזר בהיקף יחסי המין, באיכותם, ביכולת להתפייס, בהבנה שרצוי שלא תמיד יהיה רק אחד מהם המתפייס הראשון, אחרים בודקים את התחומים שיש בהם הבנה ואת מספרם לעומת אלו שחסרה בהם הבנה. כגון: גישה דומה לחינוך הילדים, למערכות היחסים עם ההורים של בני הזוג, גישה דומה לכסף ולסדר העדיפויות ביחס לכסף. כשכל אלו אינם סיבה להתעוררות מתחים מהירה יש בסיס יציב ומוטב להרחיב אותו מאשר לחשוב על מה שאין.
מי שרוצה אישור מקצועי יכולה להעזר בסדרת השלבים שחיברו אנשי מקצוע. הזהירות הנדרשת באבחוון העצמי הזה רצוי שתזכור שאיש לא הגדיר כמה שנים יכול להימשך כל שלב. הצורך באישור או הערכה עצמית מתעורר באמצע התהליך, אין הבטחה שנעבור מהשלב השני לשלישי, אבל אפשר להעזר באנשי מקצוע אם רוצים לעבור, זאת משום שהרצון להשתחרר מהשלב השלישי הוא מצב בריא כשלעצמו.
להלן השלבים:
שלב ההתאהבות-
שלב האהבה
אהבה תופסת את מקומה של ההתאהבות, הרגשות הדומיננטיים מבטאים טיפול ואיכפתיות.
שלב מאבק הכוחות
מרכיבים של מאבקי כוח יכולים להתבטא בדיאלקטיקה של קרבה ומרחק ובהרגשה של אחד מבני הזוג שהאחר חזק יותר ביכולתו לקבוע את המעברים. ביטויים אחרים הם שליטה בכסף או הרגשה שמי שמרויח יותר חזק יותר.
שלב העצמיות
פנייה מזוגיות לצמיחה אישית, ההבנה המתפתחת שבן או בת הזוג לא יכולים לפתור את כל הבעיות יכולה להביא למבנה יציב.
חלק מהמצבים המוגדרים "עצמאות" ו"תלות" אינם לוקחים בחשבון מעורבות של ילדים, (דבר שאינו קיים במידה כה רבה בדיאלקטיקות האחרות), בכל זוג אחד עצמאי יחסית לאחר בתחומים מסוימים ותלותי יותר בתחומים אחרים.

מקצת מהזוגות צומחים ומתפתחים משלב העצמיות ואחרים עוברים למשבר מחויבות, וחזרה לשלב מאבקי הכוח.






מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...