יום שבת, 20 בדצמבר 2014

קונפליקטים צפויים וסמויים העולים במצבי משבר בין בני זוג



דוגמה לטכסט סמוי הנמצא במפגשים בין יועץ זוגי לזוגות המגיעים אליו היא בגידה.
נושאי הייעוץ והטיפול הזוגי והמשפחתי מוגדרים לרוב על ידי בני הזוג הפונים לייעוץ.
היועץ יכול לשער סיפורים שנמצאים ברקע היחסים מתוך ניסיונו אך מוטב שלא יעסוק בהם  כל עוד העבודה עם בני הזוג מתקדמת. אין זה נדיר שאחד מבני הזוג יצפה שנושא כמו בגידה ייבדק על ידי היועץ וייפתח דרך נושא אחר. במיוחד אם נושא זה לא נפתר. תגובות קיצוניות ביחס לנושא המוצהר יכולות להיות רמז לצורך לבדוק אפשרות של בגידה שלא טופלה.
תהליך טיפולי יכול להיות מוגדר כמו כתיבת סיפור מרובה טיוטות. אם חוזר ועולה אי אמון בנושא אחד הוא יכול להעיד על אי אמון בנושא אחר. היועץ או המטפל חייב לבחון מחדש את מה שסופר לו במפגש הראשון. בני הזוג יקצרו לעצמם את התהליך אם לא יהיו עסוקים בשמירה על כבודם בעיני היועץ.


ייעוץ והנחיה משפחתית לאחר גרושין

במשפחות רבות קימת היקשרות למקום בילוי משותף. החויות המשותפות שנצברו נעשות חלק מאופיה של המשפחה, במשפחת המוצא שלי נהגנו לבלות יחד בים. המיוחד בקשר לים מנקודת מבטי היום הוא שהחוף היה מקום שהות גם בעונת החורף כאשר לא היתה אפשרות לשחות או לעסוק בפעילויות ספורט ימי אחר. נוסף לכך היה מאמץ משפחתי משותף בין אחי ואבי לתמרן כלי רכב שהתאימו חלקית לחוף כדי להביא סירת קייק ולהשתמש בה בסביבה שאינה מהמתאימות לקייקים.

הרוח הלוחמנית של אבי שהיה יוצא פלמ"ח הייתה לעשות את הבלתי אפשרי ואחי חבר אליו בכך, לא נראה לי ששניהם היו מודעים לסגנון החשיבה הזה ולכן אני מרגישה שחוויתי איתם את הים באופן שונה מילדים אחרים.
ארועים כאלו קשורים לייעוץ זוגי ומשפחתי משום שלאחר גרושים מעטים הנוטים להמשיך לבלות יחד בהרכב המשפחתי המלא, לא תמיד על רקע משקעים שליליים או מערכות יחסים חדשות אלא מתוך העדר תשומת לב לנושא. מוטב לבחון את הנושא ולראות אם הוא עלול לבלבל את הילדים (כפי שהורים נוטים לחשוב) ואם כן יתכן שחזרה לבילוי משותף דרושה לאחר כמה שנים. הזהות המשפחתית של ילדים יכולה להיות קשורה בחוויות של המשפחה הראשונה שהיו חלק ממנה. גם במצבים שבהם נוצרו שתי משפחות חדשות שהיחסים בהן טובים זקוקים הילדים לחוות את המשפחה שבה החלו את ילדותם, הצורך הזה למרבה הפלא לא מתארגן מעצמו אפילו בגלאי העשרים שבהם אנו כהורים מצפים שילדינו יגדירו לבדם את צורכיהם ויבטאו אותם. דרושה גמישות מחשבתית של הורים כדי לייצר את חווית המשפחה המקורית. 

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...