יום רביעי, 17 בדצמבר 2014

שאלות שכדאי לשאול לפני פנייה להנחיה משפחתית


o       מהי הדרכה והנחייה משפחתית? תחום חינוכי-טיפולי שמיועד להתמקד במערכות יחסים במשפחה ובבעיות שנובעות מהן.
o       מה ההבדל בין הנחיה לטיפול? למודל ההנחייתי יש אופי ייעוצי, קצר מועד והוא מתמקד במטרות הנבחרות מראש ומוסכמות בין המנחה להורה
o       מהו סוג הבעיות המתאים להנחיה משפחתית? בדרך כלל בעיות שנראות בתקשורת בין הורים וילדים. משבר בין בני זוג, הכנת ילדים לגירושין או טיפול בתקשורת בינם לבין הוריהם לאחר הגירושין.
o       מי צריך להשתתף במפגשים כאשר לאחד הילדים יש בעיה? ברוב המצבים הבעיה מחייבת התייחסות פרטנית וקבוצתית. העבודה תהיה עם הילד שביטא אותה בנפרד ועם אחד ההורים או שניהם בנפרד וביחד עם הילד.
o       האם הנחיה משפחתית החלה בגישה טיפולית מסוימת? לא, הנחיה משפחתית קימת בגישות שונות כגון: גישה מערכתית, שיטות יעוץ
פסיכולוגיה קוגנטיבית התנהגותית

o       איזו הכשרה נדרשת כדי להיות מנחה משפחתי? מספר המכונים והמוסדות המכשירים מנחה במשפחה גדול והמנחים קיבלו הכשרה שונה. המיומנויות הנדרשות ממנחה משפחתי הן לדוגמה: מיומנויות בהנחיה משפחתית, כלים להפעלה חוייתית, הכרות עם תורת העדיפויות באישיות, והחשוב מכל עבודה מעשית והדרכה.

מאבקי כוח בין בני זוג-תופעה מודרנית מצויה, כיצד ניתן לגדול איתה?



בספרו של מינושין, ס. (1982)  משפחות ותראפיה משפחתית,  רשפים.

נאמר    
    "מבנה המשפחה הוא מערכת בלתי נראית של דרישות תפקודיות המכוונות את הדרכים בהן באים בני המשפחה במגע זה עם זה. המשפחה מבוססת על דפוסים עסקתיים שמורים איך מתי ולמי להתייחס, דפוסים אלה הם יסודות המערכת. אמא שאומרת לילד שלה לשתות מיץ והוא שותה יש בכך הגדרה מי היא ביחס אליו ומי הוא ביחס אליה , פעולות כאלה חוזרות ונשנות הן דפוס עסקתי."
לזוגות צעירים נוצרים דפוסי התנהגות המקובלים על שני בני הזוג ומתהווים בהדרגה לאחר לידת הילד הראשון. חלק מהדפוסים הובאו ממשפחות המוצא של כל אחד מבני הזוג, ככל שיש יותר חפיפה בין דפוסים אלו יש פחות צורך במאבקי כוח. חלק ממאבקי הכוח נועדו לברר את הדפוסים החדשים וולבססם. אחרים קשורים במבנה היחסים בין בני הזוגץ
הלחצים החיצוניים כמו מצב כלכלי, שאיפות, יחסים עם משפחות המוצא, מידת החשיבות שיש לפיתוח קרירה אצל כל אחד מבני הזוג משפיעים על הצורך להאבק על דפוסים אלו.
חלק מהמאבקים נותרים כזיכרון מר אצל בני הזוג, אלו שנשכחו נעשים חלק בלתי נפרד מחייהם. מובן שהלידות הבאות בסדר במיוחד לידת הילד השני שמוגדרת כשלב היווצרות המשפחה, יוצרות צרכים חדשים ומגדירות דפוסים חדשים.

סגנון המאבקים, הטיפול בהם לאחר התרחקות שהם גורמים, הענין לראות במאבק תהליך ולא רק מצב קבוע שאין סיכוי שלא יחזור, כל אלו יכולים לקבוע אם הזוגיות תישחק או תתחזק.

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...