יום שלישי, 5 בדצמבר 2017

דמויות מכוננות בחיינו והמורכבות במצבם של הורים כדמויות מכוננות



המושג דמות מכוננת מנסה לתאר אדם שהשפיע על אדם אחר לטובה בין שהתכוון לכך ובין אם לאו. ההבנה שאדם מסוים היא דמות מכוננת היא תמיד מנקודת מבטו של האדם המושפע. הבנת השפעתה של הדמות המכוננת נעשית ברורה לאדם שהושפע לטובה ממנה בעיקר לאחר מרחק מקום וזמן.
מקור החיבור שנוצר בין המשפיע למושפע אינו מובן לעומקו לפרט המושפע במהלך ההשפעה, אך ניתן להבין בהסתכלות לאחור לאיזה צורך ענה ומה אפשרה אותה דמות לאדם המושפע. (הבנות חדשות?, שחרור מדעות מקבעות? ) לרוב מאפשרת אותה דמות לאדם המושפע הסתכלות לאזורי חיים וחשיבה שלא היו ברשותו טרם ההשפעה.ההשפעה של דמות מכוננת מאופינת בנוכחותה מעבר לזמן המפגשים איתו/ה. דמויות מכוננות יכולות להיות בכל מצב בחיינו, קל יותר לשים לב לדמויות מכוננות בשלבים הצעירים בחיי אדם הן משום שצעירים קלים יותר להשפעה ונכונים לספוג דרכי חשיבה מגוונות יותר ממבוגרים והן משום ששינויים מובחנים ביתר בהירות בגיל צעיר.
הורים הם הראשונים שיכולים להיות דמויות מכוננות אלא שהדבר כולל פיצול של תפקידם. יתכן שפיצול התפקיד אפשרי ביתר קלות כאשר הילד/ה וההורה אינם חיים תחת קורת גג אחת, במצבים שבהם ההורה אינו אחראי לרוב תפקודי הילד/ה באופן התואם את גיל הילד/ה יש לו המרחב לחשוב באופן שונה וכך לפצל את תפקידו.
השפעתם של הורים מוטבעת עמוק יותר מהשפעות אחרות. כל עוד ההורים בחיים קשה לאדם להבין את תפקידם כדמויות מכוננות. ההגדרה הרגילה לדמות מכוננת לא מתאימה להורים משום שתהליך ההשפעה שלהם מתמשך והם אינם נוטים לאפשר הסתכלות לאזורי חיים וחשיבה חדשים, הנטייה המרכזית של הורים היא להנחיל את הבנותיהם על החיים לילדיהם הן במעשה והן בשיח, אלא אם כן הם מודעים למורכבות והבעייתיות של תפקידם כהורים המשפיעים לעתים מעבר לרצוי לאופיו של ילדם.
הורים שחוו הורות נוקשה ובלתי מאפשרת נוטים לחשיבה משוחררת יחסית על תפקידם ולכן באפשרותם להוות דמות מכוננת בחלק משלבי ההתפתחות של ילדם. יחד עם זאת הורים כאלו ימהרו להגיב אם יהיו מודעים למצב השפעה עוצמתי של אדם כלשהו על בנם או בתם.
הנטייה של בני נוער למעט לחלוק השפעות סביבתיות עם הוריהם מבוססת על אינטואיציה בריאה אלא שיש בה סיכון מסוים, שכן כל אדם ובמיוחד בני נוער זקוקים לתמיכה במצבים אפורים. דמות כריזמתית עלולה להיות קשה לעיכול בשלבים שאינם מתאימים לבני נוער ולכן היה טוב יותר לו יכולנו כהורים להכין תמיכה וליווי החסויים מפני ההורים ובטוחים עבור הנער/ה.


מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...