יום רביעי, 22 במאי 2019

טיפול בקשיי שליטה בסוגרים אצל ילדים לפי שיטת פאולה


חיזוק שרירי רצפת האגן באמצעות שיטת פאולה לצורך טיפול בקשיי שליטה בסוגרים נעשה הן על ידי תרגילים פשוטים ומובנים שהילד יםיכולים לבצעם על בסיס הוראות מילוליות וללא מגע והן ע"י עידוד תנועה חופשית באמצעות ברוח שיטת פאולה. עידוד תנועה חופשית מבוסס בחלקו על עידוד התחושות בשקעי הגב המצויים על עמוד השדרה כגון: מרכז המותנית, השקע בין השכמות והשקע בצואר. כמו כן קיימים שקעים בכפות הרגליים והידיים באופן המעודד הפעלה ספונטנית של השרירים הטבעתיים. התנועה החופשית ברוח שיטת פאולה מעשירה את העבודה בתחומי השליטה בסוגרים. חשיבותה ביצירת הקשר בין התנועה הכללית של הגוף לבין מודעות לסוגרים וכן בפיתוח יכולת ההקשבה לרצונו של הגוף. לרוב ניתן לעבוד בדגם זה רק אחרי שנוצר קשר נוח בין המטפל/ת לילד/ה.  

דמויות מכוננות בחיינו והמורכבות במצבם של הורים כדמויות מכוננות




המושג דמות מכוננת מנסה לתאר אדם שהשפיע על אדם אחר לטובה בין שהתכוון לכך ובין אם לאו. ההבנה שאדם מסוים היא דמות מכוננת היא תמיד מנקודת מבטו של האדם המושפע. הבנת השפעתה של הדמות המכוננת נעשית ברורה לאדם שהושפע לטובה ממנה בעיקר לאחר מרחק מקום וזמן. לרוב האנשים שחוו ילדות טובה יש דמות מכוננת אחת מבין זוג ההורים, לעתים ההורות מתחילה בהחלטה לגדל ילד באופן שונה מהאופן שבה גדל ההורה, לא פעם מגלה אדם שלמרות שהתכוון להימנע מכך התעוררו בו תגובות דומות מאוד לשל הוריו.
דמות מכוננת שאינה הורה מאפשרת לאדם המושפע הסתכלות לאזורי חיים וחשיבה שלא היו ברשותו טרם ההשפעה.ההשפעה של דמות מכוננת מאופינת בנוכחותה מעבר לזמן המפגשים איתו/ה. דמויות מכוננות יכולות להיות בכל מצב בחיינו, קל יותר לשים לב לדמויות מכוננות בשלבים הצעירים בחיי אדם הן משום שצעירים קלים יותר להשפעה ונכונים לספוג דרכי חשיבה מגוונות יותר ממבוגרים והן משום ששינויים מובחנים ביתר בהירות בגיל צעיר.
אמנם השפעתם של הורים מוטבעת עמוק יותר מהשפעות אחרות בכל הנוגע להורות. כל עוד ההורים בחיים קשה יחסת לאדם להבין את תפקידם כדמויות מכוננות. במצבים כאלו ההגדרה הרגילה לדמות מכוננת לא מתאימה לסבים משום שתהליך ההשפעה שלהם מתמשך והם אינם נוטים לאפשר הסתכלות לאזורי חיים וחשיבה חדשים, הנטייה המרכזית של סבים היא להנחיל את הבנותיהם על החיים לילדיהם הן במעשה והן בשיח, אלא אם כן הם מודעים למורכבות והבעייתיות של תפקידם כסבים המשפיעים לעתים מעבר לרצוי לאופיו של ילדם בתיפקודו כהורה.
אין תבנית המאפשרת להורה המודע לכל זאת להשתחרר מההשפעות שספג. פעמים רבות הרקע למאבקי כוח אצל זוגות צעירים היא ההתנגדות של אחד מהם לסגנון יחסי ההורות שבן זוגו או בת זוגו מעבירים לילדיהם מהדור הקודם. כאשר מאבקי הכוח אינם תופסים את כל שטח הקיום בתחום היחסים ניתן על ידי שיחה על תבניות ההורות משני הצדדים לחשוב על תבניות חדשות כאתגר זוגי ולחזק זה את זה דרך ההתמודדות המשותפת.


מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...