יום שישי, 20 בינואר 2017

חינוך לאומץ וליכולת לא להיות תמיד שייך ומשתייך למען אמת פנימית-הדרכת הורים

כולנו חשופים ללחצים חברתיים, ילדים ובני נוער מתקשים להבחין בין הצורך שלהם בשייכות לבין הפחד מחריגות. בסיפור "בגדי המלך החדשים" רק ילד קטן אומר את האמת כנראה מתוך תמימות או חוסר מודעות ויתכן שעדיין לא למד את הכללים החברתיים, במציאות שלנו ילדים לומדים כללים חברתיים מהר יותר מיכולתם להבין את השפעתם עליהם.
הבעיות שמתעוררות עקב רגישות זו הן: מתחים פנימיים שילדים נמצאים בהם כשאינם מודעים לרקע ומתקשים עקב כך להבחין בין אמת לשקר ברמה החברתית, ילדים ובני נוער חשופים להשפעתם של כוחות חברתיים חזקים מהם. בגילאי בית הספר היסודי יכולים מקצת מאנשי החינוך להבחין בכך.
בגיל הנעורים ההסתרה היא חלק מהתופעה. בני נוער מגיעים לידי מעשים המסכנים אותם גופנית ונפשית כדי להשתייך, חוקים חברתיים חזקים מחוקים כמו איסור שתיית אלכוהול ושימוש בסמים. אין מי "שיאמר את האמת ויצעק "המלך ערום" כי מי שיצעק נמצא בסכנת הדרה והרחקה, הוא נעשה מסוכן ולכן גם יתקשה להעזר במבוגר.
הכוונת ילדים ובני נוער להשתייך לכוחות חיוביים יכולה לסייע חלקית. כוחות חיוביים יכולים להיות תנועות נוער, חוגי סיירות, עיסוק באמנות, ספורט אתגרי. ככל שבני נוער חווים ביטוי עצמי דרך חוויות במסגרות המוזכרות למעלה כך עולה יכולתם לעמוד בלחצים משום שהביטחון העצמי שלהם אינו קשור בהצלחה חברתית בלבד.

לא כל בני הנוער מוצאים לעצמם מקום במסגרות כאלו, בשבילם הדרך להכוונה היא ללמוד להתבונן בשינויים שהם עוברים ולפתח איתם הרגלי שיח שאינם "חינוכיים" כדי שירגישו נוח לשתף.

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...