יום חמישי, 1 בדצמבר 2016

הורות ועיפות-הילכו שנים יחדיו?-הדרכת הורים

הורות היא בין השאר חלק מתהליך חברתי. ישראל היא אחת החברות המערביות שאינה סובלת מירידה בילודה וטוב שכך. הציפייה להיות הורה טוב מובנת ברובנו בין אם על רקע חויות חיוביות כילדים להורים ובין אם על רקע חויות קשות שאדם רוצה לתקנן. רובנו מביאים להורות את ניסיוננו כילדים ואת המודל של הורינו. למזלנו ולמזלם של ילדינו המיזוג שנוצר בין מודלים של שני הורים מסייע לחשוב מחדש על החלטות הוריות. אחד הנושאים שאינם קשורים במודלים הם מצבי עיפות פיסיים ונפשיים הקשורים בגידול ילדים בגילאים רכים. העיפות מביאה אנשים לפעול באופן שמתסכל אותם, מקשה על ארגון מחדש של הזמן וסדר העדיפויות ומביאה להתנהגויות מתסכלות.

במצבים אלו יכולה הדרכת הורים לסייע, הבחירה לפנות להדרכת הורים היא סוג של עצירה והבנה שלא הכול יכול וצריך להיות תוצאה של חשיבה עצמאית. הדרכת הורים כולה לתת מבט חדש על קושי, לחזק לעודד ולהבין שזה קורה לכולם.

היחס לשונה במשפחה-הדרכת הורים


גם לאחר שילדינו יוצאים מהבית וחיים לפי דרכם ולפי יכולתם רבים מאיתנו ממשיכים ללוותם. אחד התחומים ה"אפורים" בתחום ההורות היא מידת ההתערבות האפשרית או הטובה לילדים ולהוריהם בגל זה. במיוחד על רקע ההרגשה שהורים הם גב כלכלי בין אם בפועל ובין אם בשעת משבר. יש מצבים שבהם כל התערבות אינה טובה. אחד מהם הוא היכולת או אי היכולת לקבל בחירות מיניות שאינן יחסים מונוגמיים בין גבר לאישה.

המצב החדש שבו הולך ועולה מספר האנשים המגלים שזהותם המינית אינה "רגילה" מעמיד הורים רבים בפני אתגר חדש, להבין ולקבל שונות שאנו כהורים לא הכרנו, לא בחברה, לא במשפחה ולא על עצמנו. ויותר מזה לחשוב "האם זו בכלל שונות?"הורים רבים מבינים למרבה המזל שמוטב לכולם ללמוד לקבל את המצב אך לעתים הקבלה היא כלפי חוץ בלבד. זה המקום להדרכה הורית מסוג חדש, לרוב נשים ואמהות מגלות קלות יחסית בתהליך בעוד הגברים מתקשים יחסית, במצבים כאלו ההדרכה ההורית יכולה להיות יעילה לו רק הגבר יפגוש את המדריך ולא זוג ההורים. יש צורך במודל מפגשים המאפשר שינוי קבוע בהרכב המשתתפים. קריאת חומר מדעי שיוכן מראש על ידי מנחה ההורים יכול לספק אפשרות להרחיב את המבט על עצמנו כהורים ועל יכולתנו להבין ולקבל את התופעה.

בית ספר במערה-מה לזה ולהדרכת הורים


הבחירה במערה נראית משונה, אבל בסין כמו בסין אין לדעת למה זה קרה. עבור ילדים מערה יכולה לרתק ולהסעיר יותר מחדר אסתטי ומסודר.
הורים שיכולים לבחור בין בתי ספר יכולים להבין ש"לא כל הנוצץ זהב הוא" כלומר בתי ספר פחות מאורגנים בישראל הם לרוב כאלו שהמחשבה על האידאולוגיה ורצון המורים קדמה בסדר העדיפויות לצד הארגוני. בני האדם שונים בסדר יכולותיהם וכך גם צרכיהם של ילדים וההצעות שיש בבתי ספר. מורים שיכולים להשפיע על סדר העדיפויות של בית הספר שלהם יהיו מעורבים יותר בחיי התלמידים וחשיבתם, "יגדילו ראש" ומעורבותם תעודד את מעורבות הילדים. זה מרשם טוב יותר להרבה ילדים מאשר בתי ספר שאין בהם מקום לביטוי עצמי של מורים.
המבחר עלול לבלבל ויכול לכוון להבין מה יתאים יותר לילד מסוים, לרוב מה שמתאים לאחד האחים אינו הטוב ביותר לאחר. 

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...