יום שלישי, 5 ביוני 2018

מיתוסים והשפעתם על יחסי משפחה



המושג מיתוס פרושו רעיון או הדגמתו על ידי סיפור שיש לו השפעה מוסרית הכוללת הצעה לעקרונות חיים. לרוב מיתוסים מתאימים לחברה מסוימת אך בעידן הגלובליזציה יש מעברים של השפעות בין חברות שונות.
הספרות המקצועית בתחום יחסי משפחה מיחסת למיתוסים במשפחות רבות כוח משפיע שעובר בין דורות מבלי שהדורות האחרונים יהיו מודעים לכך.
דוגמאות למיתוסים משפחתיים:
כסף והשכלה פרושם ביטחון, ביטחון כלכלי יכול לתת יציבות במערכת יחסים זוגית, ביטחון כלכלי יכול להיות מושג רק כאשר אדם הוא שכיר, הורים צריכים לעשות הכול בשביל ילדיהם ללא קשר לגילם או ליכולתם של ההורים, בשלבי ההתהוות של משפחה צעירה היחסים בין הכלה לבין החמות אינם צפויים להיות קלים או חיוביים, נשים צריכות להיות עצמאיות מבחינה כלכלית ולשאת יותר מגברים בעול גידול הילדים, לימודים "חסרי תכלית", כלומר לימודים שלא ברור איזה מקצוע יירכש בעזרתם מעידים על העדר חשיבה עתידית של מי שבוחר בהם.
מיתוסים כגון: "כסף והשכלה פרושם ביטחון", "ביטחון כלכלי נותן יציבות במערכת יחסים זוגית", ישפיעו על העיסוק ועל סדר העדיפויות הכלכלי של אחד מבני הזוג, אם בן הזוג האחר חונך לפי מיתוס שונה ביחס להתנהלות כספית צפוי מתח קבוע בנושא כל עוד לא היגיעו בני הזוג ליצור עסקה שמתאימה לשניהם.

בני נוער בשנות ה2000 מושפעים ממיתוסים במשפחתם מחד אך מאידך מנסים להבין את שורש הרעיון שהם מזהים. הורים המתקשים להודות שהכוונתם מושפעת ממיתוסים מייצרים לא פעם מתחים על רקע זה.

כאשר יש שיחה גלויה על ההתגלגלות של מיתוס במשפחה, יש אפשרות שלמרות המבוכה וערעור זמני של הסמכות שדבר זה עלול לגרום להורים, יתפתחו דיאלוגים והבנות שיתרמו לכולם מעבר להשפעת המיתוס.

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...