יום ראשון, 23 בנובמבר 2014

הקונפליקט הגלוי והקונפליקט הסמוי, זהירות ביקורת !!!!!!!!!!!

מדוע הקונפליקט הגלוי הוא הקונפליקט הסמוי?

לא יכולה להיות קרבה כאשר יש ביקורת. כאשר יש ביקורת בין בני זוג או בין הורה לילד מתבגר ויש מודעות לנזק שבה נוצרת לעתים חשיבה שהסתרת הביקורת והעדר ביטויה מאזנת את הבעיה. זוהי טעות רווחת שקשה להוכיחה. לחשוב שאם יש ביטוי מצומצם של ביקורת היא לא משמעותית. במיוחד על רקע של עבר טעון ביקורת. הביקורת תמיד תהיה הדדית משום שמי שחש ביקורת נכנס לעמדת התגוננות ותגובתו המהירה היא השבת אש דרך ביקורת על מי שביקר אותו. או על חוסר הפרופורציה של התגובות., תנאים כאלו מייצרים הימנעות מקרבה וטענות כגון: חוסמים אותי, מרחיקים אותי זהו הד לחוסר היכולת של היחיד להודות שלא יכולה להיות קרבה אם יש ביקורת. 

הערות לפרק שלוש בספרו של מנושין

למשפחה שתי מטרות: האחת פנימית – הגנה פסיכו חברתית על חבריה, והשנייה חיצונית – הסתגלות לתרבות והקנייתה (חיברות). החברה המודרנית תעשייתית חדרה לתוך המשפחה ולקחה ממנה הרבה תפקידים שנחשבו לחובותיה: דאגה לזקני המשפחה, חינוך הילדים ועוד. החברה גם הפחיתה מערכה של עבודת האישה: מכונות יכולות לבצע פעילויות נחוצות לתפקוד המשפחה. שני בני הזוג עובדים מחוץ לבית ודבר זה הוא מקור לקונפליקטים. למרות כל השינויים המשפחה עדיין דבקה באותה מערכת ערכים  דבר שמקשה עליה מאוד. השינויים המתמידים גורמים למשימת ההגנה הפסיכו חברתית על חבריה של המשפחה לחשובה ביותר.

מטריצת הזהות
      המשפחה היא המקום בו נוצרת הזהות של חבריה על ידי תחושת שייכות ותחושת מובדלות. תחושת הזהות של כל אחד מחברי המשפחה מושפעת מתחושת השייכות שלו למשפחה מסוימת (שמרית פלומבו תמיד תהיה שייכת למשפחת פלומבו). תחושת המובדלות והעצמיות נוצרת כתוצאה מהשתתפות בתת-מערכות משפחתיות, בהקשרים משפחתיים וכן בקבוצות מחוץ למשפחה. ההסתגלות של המשפחה לצרכים של הילד תוחמת שטחי אוטונומיה אותם הוא חווה כניפרדות. אבל תחושת הזהות שלו עדיין מושפעת על ידי תחושת השתייכותו לקבוצות שונות.

     המשפחה לא רק צריכה לדאוג לחבריה מבחינה פסיכו-חברתית אלה גם להתאים את עצמה לחברה ולהבטיח המשכיות לתרבות שלה. המשפחה האמריקאית המודרנית מאוד מתקשה לעשות זאת החברה האמריקאית משתנה כל הזמן והמשפחה נתפסת כגורם של שמרנות ומקור לקיפאון . בניסיון לזרז את ההתקדמות מתערער מבנה המשפחה המסורתי. 

המשפט המוביל בקטע זה הוא: השינויים המתמידים גורמים למשימת ההגנה הפסיכו חברתית על חבריה של המשפחה לחשובה ביותר.

מה משמעו של הביטוי הגנה פסיכו-חברתית-האם הכוונה לכך שהמשפחה ממשיכה לתת לחבריה הרגשת שייכות 

וזהות המגינים מפני שינויים סביבתיים בלתי מובנים? או שמא הכוונה להרגשת האדם שיש לו סביבה מגינה?

רוב האנשים מקימים זוגיות ומשפחה בלי לחשוב על מטרות ויתרונות, זהו צורך המשכי הן תרבותית והן אישית 

של כל מי שגדל במשפחה ולמזלה של האנושות רוב האנשים גדלו במשפחות.

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...