יום שבת, 6 ביוני 2015

ארוע טיפולי-קושי של הורים להיות מלווים על ידי מנחת הורים

המשפחה הופנתה אלי על ידי בית הספר, סיפורים שהילדה סיפרה התבררו כבדויים. היה ברור שזו קריאה לעזרה. הקושי הגלוי בתקשורת עם המשפחה התבטא בבעיות התארגנות להגיע לפגישה ללא ילדים. כוונתי הייתה להדגים גיוס בני משפחה מהמשפחה המורחבת לעזרה לצורך הפגישות, מודל מוכר במשפחות ישראליות רבות וקשה לבנייה כשאין מסורת כזו. בינתיים נפגשתי עם הילדה בנוכחות האם.
אקצר ואביא את מצב הסיום,

הקושי של ההורים להתארגן ולהגיע לפגישות הביא לסיומן, הגמישות שגיליתי (בהסכמה להרכב משתתפים לא מקובל וגמישות זמנים) הרחיקה את ההבנה של ההורים שהטיפול מיועד להם ולא לילדה. הטיפול לא יכל להתקדם בתנאים שההורים הציבו ולכן הסתיים.

יום חמישי, 4 ביוני 2015

ילדים מדברים על זוגיות ואהבה


o       כשמישהו אוהב אותך הוא אומר את השם שלך בצורה מיוחדת, אתה פשוט יודע שהשם שלך בטוח בפה שלך. (תמי בת 4)
o       אהבה זה כאשר בחורה שמה בושם וגם הבחור שם בושם והם הולכים ביחד לדייט כדי להריח אחד את השני. (קארל בן 5)
o       אהבה זה כאשר את מחיכת גם כשאת מאוד מאוד עיפה (טרי בת 4)
o       אם אתה רוצה ללמוד לאהוב טוב יותר אתה צריך להתחיל מחבר שכרגע אתה לא יכול לאהוב (ניקה בת 6)

o       אהבה זה כאשר אימא מכינה לאבא קפה וכשזה מוכן, לפני שהיא מביאה לו, היא לוגמת קצת כדי לבדוק שהטעם בסדר. (דני בן 7)

יום שלישי, 2 ביוני 2015

זמן הורים וליווי הורי

קשיי התארגנות להגיע למפגשי ייעוץ או הדרכה הורית הם נושא ידוע בקרב אנשי המקצוע. אמנם רוב ההורים חיים ומתפקדים תחת לחצי זמן קבועים. יום העבודה מסתיים בשעת איסוף הילדים ממקומות החינוך השונים, השכבת הילדים במיטותיהם בשעות הערב אינה ידועה מראש. לא  תמיד יש ביביסיטר שיכולה להחליף הורים או אם בשעת ההשכבה לישון וכו........
זמן הוא משאב מצומצם אבל ניהולו הוא נכס יקר לא פחות, הבנה של הורים בצורך להעזר בכוחות מקצועיים שונים אינה רווחת דיה בחברה הישראלית, החלק האופטימי בעניין הוא שיפור הדרגתי שקיים בתחום ביחס לעבר, סביר שהוא ילך ויגדל

יום שני, 1 ביוני 2015

ליווי הורים

ליווי הורים נועד לתאר יחסי שיתוף בין הורים לאדם מנוסה מהם, קל יותר לקבל עצות בתחילת ההורות, אלא שיש שלבים רבים שבהם יש צורך בליווי, ייעוץ ותמיכה. לרוב קשה להודות בצורך בעזרה חיצונית. ליווי דרוש במצבים רבים, כגון: מצבי מעבר של ההורים מזוגיות להיווצרות משפחה. אנשים שנעשים הורים גדלים יחד עם ילדיהם. מצבי המעבר של ילדם הראשון נעשים למצבי המעבר שלהם. המעבר למשפחה שחל עם הולדת הילד השני דורש התמודדות אחרת שאף היא לא מתרחשת בלי קושי. הורים לא מעטים נוטים להתעלם מהצרכים שלהם כבני אדם הנמצאים בשינויים מכבידים כדי לתפקד יותר טוב כהורים, דבר שלא בהכרח מבטיח תפקוד הורי טוב. ההורים זקוקים לליווי לא פחות מילדים משום שהם גדלים יחד עם ילדם ולרוב עם מעט תשומת לב לעצמם. מצבי מעבר של ילדים מתרחשים במעברים בין גנים ובין מוסדות חינוך, מעברי גיל, גמילה מטיטולים, התבגרות (המתרחשת במעבר מגן לבי"ס לא פחות מאשר בגילאים המקובלים בטווח גיל ההתבגרות) בכל מצב שיש לגביו התלבטות אם ילד מסוים מקבל תנאים נכונים לצרכיו ראוי לליווי.

יום שבת, 30 במאי 2015

העברה בין דורית של נורמות משפחתיות


נורמות משפחתיות קשורות לתחומי חיים רבים, כגון: ניהול תקציב, החלטות על מקום מגורים וסגנון יחסים עם שכנים וחברים, חשיבות והתמדה ביחס לטקסים חברתיים, התמדה לגבי טקסים בין בני הזוג ובין ההורים לילדים, סגנון התקשורת והעברת מסרים באופנים מילוליים ולא מילוליים. החברה בישראל נוטה להתמיד בהעברת הנורמות מדור לדור הן עקב האינטנסיביות של היחסים בתוך משפחות מורחבות והן עקב הנטייה לגבולות לא מוגדרים במסגרות חינוכיות ובארגונים. השוואות וצורך בהשתייכות מחזקות את ההתמדה בשמירת נורמות משפחתיות בעולם כולו.
נורמות משפחתיות מחזקות את התא המשפחתי ככל שבני הזוג חולקים השקפת עולם דומה, ככל שרבה השונות בין השקפות העולם של בני הזוג כך עולה הסיכוי שהרצון לשמור איש על הנורמות שהביא עמו יקשו על ניהול חיים משותפים. במקרה האחרון תחזק הנכונות לשנות נורמות או לחשוב עליהן מחדש את הזוגיות.


יום רביעי, 27 במאי 2015

הדרכת הורים – סדנת הכרות עם הנושא




מטרות:
הסתכלות על  "נורמות משפחתיות" נורמטיביות ואישיות. הכרות מעשית או דמיונית עם מערכות יחסים בין בני הבית של משתתפי הסדנה. חשיבה על נושאים כגון: סגנונות הצבת גבולות, עקביות וחוסר עקביות בתגובותינו כהורים, הסכמים לא מודעים וארגון הסכמים מודעים. שיתוף פעולה, חלוקת תפקידים בבית, מעמד הילדים וההורים.

דוגמה למהלך סדנה:
משתתפים שמעוניינים מספרים על הציפיות שהם זוכרים בילדותם מהוריהם ועל ציפיותיהם מעצמם כהורים בהווה,  השיחה תתמקד במתח בין הציפיות שלנו מילדינו לבין הציפיות שהיו מאיתנו כילדים.


שלב א:
המשתתפים שמעוניינים בכך מציגים אחד מילדיהם בדרכים סמבוליות כגון: השמעת קול ללא מילים, בחירת חיה, הדגמת שפת גוף, בחירת קלף מקלפים טיפוליים, 

שלב ב':
מתחלקים לזוגות או שלישיות לפי מספרים שהמנחה מחלקת, כל משתתף בוחר אם הוא רוצה לשתף בנושא בתחום ההורות את חברי הקבוצה.

מחליטים מי משתף ומי מגיב, מי שמגיב מנסה לתת להורה המשתף אפשרות להבין משהו שלהערכתו ההורה ששיתף לא רואה בילד שלו, אין הערכה או שיפוט, הכוונה לאפשר להורה להסתכל על ילדו באופן שונה.

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...