יום שני, 22 במרץ 2021

הורים וגישות לטיפול בבעיות סמכות-האם הכנה מחשבתית יכולה לעזור בעת משבר

אחד הנושאים שחוזרים ועולים ישירות ובעקיפין בהדרכת הורים הוא " סמכות הורים.  הנושא בולט במיוחד בגיל ההתבגרות, בתקופתנו מתחיל לעתים גיל ההתבגרות בגיל עשר ולא ארבע עשרה כמקובל בעבר. הטווח הולך ומתרחב ובעיית הסמכות נדרשת עקב ריבוי הגירויים.

כמה הגדרות מקובלות לכותרת זו: "היכולת להנחיל כללים ונורמות עבור הילדים", "היכולת למנוע מילדים לעשות מעשים שעלולים לפגוע בהם". ובמבט חיובי-" הורה כדמות מכוננת שהמפגש איתה משפיע לטובה על הילד"

כמו נושאים רבים אחרים גם כאן המחשבה על טווח התנהגויות ושונות במידת הסמכות מקלה על הבנת התופעה. ניתן למקם בקצה אחד ילדים הגדלים במשפחות שנותנות חופש מירבי ללא סמכות הורית. לגביהם מחקרים הוכיחו כי חוסר בגבולות ובדרישות פוגע ומזיק. בקצה האחר ניתן למקם משפחות שיש בהן חום רגשי אך ללא קשר אליו מבחינת כללי התנהגות ההורים מפעילים נוקשות וסמכותיות שהתאימו לאופן שבו הם עצמם גדלו, מצב שלילדים אין הרהור נוסף על מעשי ההורים.   

 הפרעות התנהגות, אלימות ודימוי עצמי נמוך שגורם לעתים להתנהגויות חריגות אינן רק תוצאה של סגנון החינוך, פעמים רבות יש למרכיבים שונים כגון: אישיות הילדים, מיקומם בסדר הלידה במשפחה, תקופה קשה חברתית או לימודית וקשיי קשב וריכוז השפעה על יכולתו של הילד להכיל סמכות, נושא שכשלעצמו קשה להערכה  ויחד עם זאת התמודדות עם מצבים כאלו תהיה קלה יחסית להורים שיחשבו על גישה למצבים כאלו לפני שהם מתרחשים.

 

יום שני, 15 במרץ 2021

הדרכת הורים ותמיכה מעשית בילדים עם קשיי קריאה או קשב וריכוז


לקות למידה-הגדרה רחבה הכוללת סוגים שונים של קשיי למידה במסגרת כיתה רגילה לקות למידה נחשבת לתופעה מולדת, הקשיים לרכוש מידע יכולים לעיתים להתבטא בתחום אחד מתוך אלו או בכמה מהם: קריאה, חשבון, הקשבה, ארגון זמן, התארגנות במרחב ועוד.

קשיים המתגלים בביה"ס היסודי הם לרוב אצל ילדים עם קשיים מרובים או כאשר הקושי הוא בתחום רכישת הקריאה. פעמים רבות ילדים עם מספר מצומצם של קשיים מצליחים לסיים את ביה"ס היסודי בלי שיאובחנו או יתגלו כלקויי למידה אך עם הגיעם לחטה"ב מתברר שקשיי ההתארגנות, ארגון זמן וריבוי לחצים חושפים את היותם לקויי למידה. בחלק מהמקרים האלו ההקלות המקובלות כמו הארכת זמן במבחנים, האפשרות להיבחן בע"פ או שימוש בכתיבה במחשב עוזרים בשיפור ההישגים.

הדרכת הורים לילדים עם קשיי קשב למידה יכולה להתמקד בכמה תחומים: קבלת השונות של הילד, מודעות ללחץ שהמשפחה מיצרת בלי כונה וצמצומו, סיוע קבוע של ההורים בשיעורי בית או באחד התחומים שקשורים לחיי בית ספר והילד מעדיף לקבל בהם עזרה. איתור תחום שהילד חזק בו או מעוניין להתבטא דרכו וצירת תנאים לעיסוק בו. בין אם יש קשר בין תחום זה לחיי בית הספר ובין אם אין יש חשיבות להרגשת ההצלחה שנוצרת ויכולה להשפיע לטובה על מצבו הרגשח של הילד.

 

יום חמישי, 25 בפברואר 2021

האם לימודים בבית ספר הם עבודה קשה? זכות? חובה? וכיצד משפיע היחס על תלמידים והורים

החלק המעניין בשיר שלפננו הוא היחס ללימודים כבר בתחילתם כאל עבודה קשה. הזמן שקודם ללימודים הוא בטלה ורק בסיום שנת הלימודים אפשר לפי דברי הילד לשוב ולהשתעשע.

 

"חָמֵשׁ שָׁנִים על מִיכָאֵל, עָבְרוּ בְּרִקּוּדִים. בָּטֵל יָשַׁב מֵעֲבוֹדָה, חָפְשִׁי מִלִּמּוּדִים. שְׁלֹשָׁה הָיוּ לוֹ חֲבֵרִים: נַבְחָן שֶׁבַּמְּלוּנָה, חָתוּל שָׁחֹר – רַבִּי לָקִיק וּבַשּׁוֹבָךְ יוֹנָה. חָמֵשׁ שָׁנִים וּבַשִּׁשִּׁית אֶל חֲבֵרָיו קָרָא: שָׁלוֹם נַבְחָן, שָׁלוֹם לָקִיק שָׁלוֹם יוֹנָה צְחוֹרָה. אֶל בֵּית הַסֵּפֶר אֵלְכָה לִי אֶלְמַד יוֹם יוֹם עַכְשָׁו. חַכּוּ עַד כְּלוֹת הַלִּמּוּדִים שׁוּב נִשְׁתַּעְשַׁע יַחְדָּיו."

מילות השיר הישן והטוב חוברו בפעם הראשונה על ידי ראובני ועברו שינויים קלים כמו השם דן במקום מיכאל, מתוך רצון להשתמש בלחן היו משוררים שהוסיפו בתים והתאימו מילים אחרות לחלוטין לאותו הלחן דבר שגרם לשיר להיות נפוץ יותר ויותר.

והגדילה לעשות נעמי שמר ששיבצה אותו בשיר משלה

  יֵשׁ שִׁיר אֶחָד עָצוּב שֶׁאֲנִי זוֹכֵר מִזְּמַן, עוֹד מִלִפְנֵי הַחֹפֶשׁ עוֹד מִסּוֹף הָגָּן: חָמֵשׁ שָׁנִים חָלְפוּ עַל מִיכָאֵל אוֹ עַל דָּן. אוּלַי תַּגִּידוּ מַה כָּל כָּךְ שָׂמֵחַ כָּאן?  


יום שני, 22 בפברואר 2021

מודעות של הורים לחוזקות ולחולשות של ילדיהם יכולה לצמצם אכזבות המעיקות על ילדים

הרצון הרווח אצל הורים רבים לראות שילדם לומד ללכת, מסתגל לסביבה חדשה, מוצא חברים ובגיל בית הספר מצליח בלימודיםהגיוני במסגרת תנאי החיים בחברה המודרנית, הבעיה היא שקשה לחיות עם ציפיות כאלו בלי שהן תשפענה על ילדים ולעתים השפעתם מוסיפה קשיים ומתחים.

לא ניתן להימנע מציפיות אך ניתן לעיתים להפנות חשיבה לשאלה "האם הפעלת הילד בתחומים שהוא חלש בהם כדי לחזקו חשובה יותר מעידוד בחירה ואיסוף חויות חיוביות או להיפך?"

מובן שדרושה כאן החלטה אישית או זוגית וספק אם הבחירה צריכה להיות מוחלטת. החשיבה על השאלה יכולה להעלות את תשומת הלב של הורים ליחסם הרגשי למצבים שבהם ילדם מתקשה בתחומים אינטלקטואלים או ביכולת לתפקד בבית הספר.

יש הורים שמצפים מבית הספר להיות גורם שמעודד ילדים בעיקר בתחום הקוגניטיבי ויש שעסוקים יותר בתחום החברתי, לעיתים מתפתחת אצל הורים ציפיה מאנשי המקצוע בבית הספר מורים, יועצות חינוכיות וכו לסייע לילדים לצמצם את הפער בין אישיותו של הילד, יכולותיו ונטיותיו. ההחלטה האישית המתוארת בפסקה השנייה של פוסט זה יכולה לאזן את החלק הלא מעשי של ציפיות אלו.


 

יום שני, 28 בדצמבר 2020

שינויים ביכולות למידה כתוצאה משינויים מנטליים בעידן הדיגיטלי

 


עולם המסכים יוצר הרגלים לקבל סיפוק מהיר בתחומי הבידור, האסתטיקה וגם בלמידה. מצב זה משפיע הן על מבוגרים והן על ילדים. ההבדל היחיד בין שתי הקבוצות הוא בהיקף הגירויים שהיה לדור ההורים שכבר נחשף למדיה בהשוואה לדור הילדים.

הורים מעטים במאה ה21 נחשפו ללמידה ולמידע במצב מחשבתי הדומה לשל ילדיהם, מצב שבו הציפייה לסיפוק מהירה יחסית משל אנשים שגדלו במאה העשרים.

קשה להציע הכוונות לבעיה הזו ולקושי של הןרים להבין את מצב ילדיהם. מי שממעט לקרוא מאז שהחל להשתמש בנטפליקס יכול להכיר את הקושי שהתפתח אצלו להתרכז בקריאה ודרך כך להבין את ילדיו, אך הבנה אינה מספיקה בעניין זה, הדבר המרכזי שהורים יכולים לעשות הוא לקרוא בקול ללדיהם בכל גיל ובכל רמה כדי להעביר לילדים הרגשת שותפות לקושי.

הבחירה של ילדים בספרים שיקראו בעצמם בלי שתהיה ביקורת על רמת הקריאות של הספר  מועילה יותר משניתן להבין, מורים שקוראים סיפור בהמשכים בקול ולעיתים מעודדים תגובות יכולים להכיר לילדים עולם שבחלקו נעשה עולם נעלם.

הבנת המצב וקבלתו יכולה לשחרר הורים מרגשות אשם ביחס לילד שאינו מתעניין בלימודים או בהישגים, הכעסים המופנים לילדים מוטב שיופנו להעריך באופן מיוחד פעילויות כמו קריאה בקול או ימי לימוד בטבע.

 

יום שני, 21 בדצמבר 2020

ליווי הורים ובחינה מחדש של סדר העדיפויות

 

ליווי הורים דרוש במצבים רבים, הוא התפתח מתוך מודעות למורכבות מערכות היחסים במשפחות והבנת החשיבות שניתנה עם השנים למודעות לקשיים, ליתרונות השיחה עם אדם ניטרלי ומקצועי ולסוגי בעיות בטווח הנורמה שבני נוער וילדים עלולים להיקלע אליהם.

הגדילה, ההתפתחות הנפשית ומצבי מעבר שהחיים מזמנים כולם אתגרים עבור ילדים ובני נוער. מצבי מעבר כאשר נולד ילש שני, בשינוי מסגרת, פרדות בין מסבים עקב מוות או מהורים שנפרדים, התבגרות (המתרחשת במעבר מגן לבי"ס לא פחות מאשר בגילאים המקובלים לגיל הקרוי גיל ההתבגרות) כולם מצבים הנמצאים על רצף בין דאגנות יתר של הורים ליחס מובן מאליו לאתגר עבור הילדים.

הורים נוטים להתעלם מהצרכים שלהם עצמם בזמן שהילדים עוברים שינויים מכבידים כדי לתפקד היטב כהורים, דבר שלא בהכרח מבטיח תפקוד הורי מיטיב. ההורים זקוקים לליווי לא פחות מילדיהם משום שהם גדלים יחד עם ילדם ולרוב עם מעט תשומת לב לעצמם.

יום רביעי, 16 בדצמבר 2020

משאלות כמוסות של אמהות


 הפסל החי שצרפתי לפוסט זה הוא ביטוי למצבים שאמהות מגיעות אליהם אך לא מרשות לעצמן לתת דרור למחשבות הקשורות לכך, זה לא חסר היגיון לרצות להקפיא מצבים מסיבות שונות ומורכבות, בין אם מדובר במצבים מוצלחים שאנו רוצות שיימשכו ובין אם מדובר בהקפאת מצב מביך או בחוסר יכולת לדעת כיצד נכון להגיב, במצבים כאלו כבר הצעתי בעבר לנסות לומר משהו שמאפשר להרויח זמן ומתאים מעל גיל עשר, כגון: "אני צריכה לחשוב על זה, תוכל להזכיר לי בערב"  " זו החלטה שאשמח להתייעץ עליה עם אבא ואוכל להגיב רק אחרי שאדבר איתו",

ובכל זאת יש מצבים שאי אפשר לדחות את התשובה ואז עדיף להסביר שהתשובה הפעם (בין אם היא חיובית או שלילית) היא חד פעמית וכדאי לא להתייחס אליה כעניין סגור. זו דרך למנוע ויכוח מתיש כשאומרים לא ולגרום להבנה שלא מדובר בשטח כבוש או משוחרר כשאומרים כן. יהיה צורך לדבר עליה   

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...