יום שלישי, 14 באפריל 2015

תהליך הכרות עם משפחה שפונה לייעוץ בעקבות קושי עם ילד


לפי הגישה המערכתית הקלאסית מוטב שהמשפחה תגיע בהרכב מלא לפגישה עם מטפל או יועץ משפחתי, זו הזדמנות להבין את מערך היחסים ואת מקומו של הילד שעורר קשיים בין אחיו. יחד עם זאת אין המטפל מעוניין להבליט את בעייתו של הילד ולכן אפשר לשקול מפגשים בהרכבים אחרים כמו הורה לבד או הורה וילד המסומן כבעל הקושי.

כאשר יועץ נפגש עם הורה לבד השאלות מיועדות להבין את הנושאים הבאים: סגנון התפקוד היום יומי בבית,  חלוקת תחומי האחריות בין ההורים לבין עצמם, תחומי האחריות של הילדים, דרכי הביטוי של המצוקה של הילד שבשבילו פנו ומצבם של ילדים אחרים במשפחה,
אלו מצוקות יש להורים, איך והאם מצליחים ההורים לראות כל ילד בנפרד, הפניית תשומת הלב לכך שכל הילדים חשופים לאותן בעיות וכל אחד מגיב אחרת, בדיקת הלכידות המשפחתית, האם הילדים בורחים לפינות?, מה המשאבים החיצוניים כמו משפחה מורחבת?
בפגישה שבה ישתתפו הורה וילד יכוון היועץ המשפחתי לשיחה שאינה עוסקת במשפחה אלא בנושאים אחרים ובהקשרים אחרים שבהם הילד מתמודד כגון: מערכת היחסים בין חבריו, תסכולים חברתיים, תסכולים בתפקוד לימודי, מי לדעת הילד רואה אותו ועוד.
לשם ארגון תנאי שיחה שאינם מאיימים מדי אפשר להעזר בפעילויות אמנותית המייצגות את ההסתכלות של ההורה ושל הילד יחד ולחוד על נושאים מרכזיים, כגון: אהבה, יחסים, הורים, ילדים, יש חשיבות להמשגה של התוצר האמנותי בדרך שאינה מאימת או מסקנתית מדי.

ליועץ המשפחתי חשוב להבין את ההבדלים בין דרכי ההתמודדות של הילד מחוץ לבית לבין ההתמודדות במסגרת הבית. שאלות שיש בהן רמיזה לתשובות מועדפות נידונות לעצור את הילד ולמנוע תהליך רגשי וביטוי אמיתי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מהי הדרכת הורים

  הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי/לימודי/טיפולי שבמהלכו הורים מקבלים כלים, ידע, תובנות ומיומנות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם ילדיהם. הדרכת הורים...